Persoonlijke aanpak behoudt zijn kracht

section1_page64_article26_1.jpg

Inmiddels ben ik een jaar onderweg met het bezoeken van assurantieadviseurs. Een leerzaam jaar. In eerste instantie gaf ik marketingadvies in de breedste zin van het woord. Denk aan advies over hoe je een aansprekende missie en visie formuleert en wat dragende waarden voor je kantoor kunnen zijn. Maar ook welke rol je als eigenaar hebt en hoe je draagvlak creëert. Was het zinvol? Ik vind van wel. Werd er wat mee gedaan? Vaak niet.

Uiteindelijk werd ik slachtoffer van mijn eigen motto, namelijk dat marketing geen exacte wetenschap is, maar vaak een kwestie van trial and error. Sommige campagnes waar je van tevoren veel van verwacht, vallen tegen. Andere pakken juist onverwachts goed uit. De praktijk blijkt altijd weer dé graadmeter voor het succes. Goed, ik heb geleerd dat je het gemiddelde kantoor niet hoeft te vertellen over het beleggen van een visie en missie. Ik zou het zelf wel doen, onderzoek toont aan dat bedrijven met een missie en visie gemiddeld 29 procent meer omzet genereren. Aan de andere kant begrijp ik ook dat tijd, geld en kennis wel aanwezig moeten zijn. Vervolgens ben ik gaan focussen op de meest effectieve kanalen en heb hiervoor samen met de collega’s content gemaakt. De meest voor de hand liggende adviseurskanalen zijn: website, social media, nieuwsbrief, direct mailing, klantbezoek, telefonisch contact, banner in de e-mailhandtekening (een ernstig onderschat middel!) en klantevent.

Laatst sprak ik een tussenpersoon die vroeg: worden er nog steeds direct mailings verstuurd, dat is toch vooroorlogs? Het antwoord op beide vragen is ja. De eerste direct-marketingtechnieken stammen uit de negentiende eeuw. Belangrijker om te weten is, dat er nog steeds goede resultaten worden geboekt met direct mailings. Zowel online als offline. Reden, het is persoonlijk, gericht, meet

In de rubriek Marketing van N(u) geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

baar, kostenefficiënt en wordt goed gelezen, mits relevant. Zorg daarom dat de lezer direct de tekst in wordt getrokken. Iedere zin moet raak zijn, prikkelen en de klant het gevoel geven dat er wat te halen is. De onderwerpregel is, vooral online, bepalend voor je succes. Ben je er met een prikkelende en inhoudelijk sterke mailing? Helaas… Nabellen is essentieel. Ga de dialoog aan. De reacties die je krijgt, zijn waardevolle info voor de volgende versie van je mailing. Begin altijd met een selecte groep aan te sturen, evalueer na de belactie en pas je boodschap, momentum of structuur aan.

Moraal van het verhaal? Wees je ervan bewust welke kanalen omzetgedreven zijn en welke kanalen met name voor zichtbaarheid zorgen. Vooral gerichte, persoonlijke en relevante acties zorgen voor nieuwe aanwas. Een direct-marketingtraject bestaat meestal uit drie onderdelen: mailing, nabellen (voor een afspraak), afspraak (voor het sluiten van een verzekering). Sommige adviseurs halen met nabellen een conversie van 35 procent en uit afspraken een conversie van 50 procent! Halen ze dat bij hun eerste direct-marketingactie? Vrijwel nooit. Ook hier komt het principe van trial and error weer om de hoek kijken. Ik wens u alvast een bijzonder prettig 2018!

Reactie toevoegen

 
Editie
Moed om te leiden

Moed om te leiden

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 6-2021) Het vereist moed om een oneindige mindset vol te houden. Hoe verzamelen we die moed? In een wereld die beheerst...

Alaaf! Er mag weer worden geïndexeerd

Alaaf! Er mag weer worden geïndexeerd

(Dion van der Mooren in VVP 6) Op 11 november jongstleden kwam de volkskrant met het bericht dat pensioenen van miljoenen gepensioneerden toch volgend jaar al...

Hoe gebruik je data optimaal?

Hoe gebruik je data optimaal?

(Jack Vos en Sjoerd Arntzen in VVP 6) Het beter gebruiken van data in verzekeringsland is een belangrijke trend. Hoe zorgt u ervoor dat deze trend ook uw ‘friend’...

Wetsvoorstel opkoopbescherming

Wetsvoorstel opkoopbescherming

(Lindenhaeghe in katern Ken je Vak! in VVP 6) Het kabinet heeft besloten om de opkoop van woningen door beleggers voor verhuur aan banden te leggen. Er komt dus...

Werken aan digitale weerbaarheid

Werken aan digitale weerbaarheid

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 6) We worden steeds afhankelijker van digitale processen en het aantal en de impact van cyberaanvallen blijft fors toenemen. Om de...

Einde procedure na ontbinden VOF?

Einde procedure na ontbinden VOF?

HYPOTHEKEN – Een consument heeft een klacht over zijn advieskantoor. Het kantoor is een vennootschap onder firma met drie vennoten. De klacht richt zich meer...

Lieve kerstman…

Lieve kerstman…

(Hergen Dutrieux in VVP 6) Het jaar loopt ten einde, altijd het perfecte moment om de balans op te maken en – vooral – vooruit te blikken. Omdat er...

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

Stel jij de tweede vraag?

Stel jij de tweede vraag?

(Bram Grundmeijer, KLAP, in Ken je vak! in VVP 3-2021) Ik daag je uit… Beoordeel een klant niet op zijn gedrag, standpunten of primaire behoeften. Ga samen...

Wijs op de WBTR

Wijs op de WBTR

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 3-2021) Op 1 juli 2021 is de Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (WBTR) in werking getreden. Een wet die tot doel heeft...