Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Simone Nieuwenhuizen

Het is zeker geen gekke gedachte om beleggen in deze tijden pro-actief onder de aandacht van uw klanten te brengen.

Wie vroeger vermogen wilde opbouwen, had nog echt een keuze: sparen of beleggen. Veel Nederlanders kozen voor sparen. Begrijpelijk, want in sommige jaren leverde dat een spaarrente op van maar liefst vijf procent. We waren dus een heel spaarzaam volk.

Vandaag de dag spaart nog steeds een groot deel van de Nederlanders, maar nu tegen een spaarrente van nul procent. Rekening houdend met de inflatie zien we dus met lede ogen aan hoe ons spaargeld steeds minder waard wordt. Maar ja, sparen biedt nu eenmaal zekerheid. En dat is bij beleggen wel anders… Toch lijkt er een nieuwe trend te zijn ingezet. Door de uitbraak van het coronavirus kelderden de beurzen wereldwijd ontzettend hard. In januari en februari van dit jaar stond de AEX nog boven de 600 punten, maar halverwege maart was deze in sneltreinvaart weggezakt tot zo’n 400 punten. En niemand wist of het echte dieptepunt toen al bereikt was. Genoeg reden om nog even veilig te blijven sparen, zou je denken. We zagen echter het tegenovergestelde gebeuren: een enorme groei in het aantal geopende beleggingsrekeningen. Bij onze concullega’s gebeurde hetzelfde, want daar werden zelfs wachtlijsten ingesteld om de aanvragen te temperen. Een nieuwe generatie beleggers lijkt te zijn opgestaan… Een deel van hen wilde ongetwijfeld profiteren van de lage koersstanden. Maar wie zoekt naar koopjes op de beurs, komt doorgaans bedrogen uit. Toch kan ook deze nieuwe generatie beleggers met de juiste begeleiding worden omgevormd tot succesvolle lange-termijn-beleggers.

Want succesvol beleggen hangt samen met een aantal voorwaarden: goede spreiding van de beleggingen, lage kosten, regelmatig inleggen en een beleggingshorizon van minstens tien jaar.

‘Merendeel nieuwe klanten opent beleggingsrekening zonder tussenkomst adviseur’

Essentiële waarde

Waarom vinden zoveel Nederlanders tijdens de coronacrisis de weg naar de beurs? En doen ze dat op aanraden van een financieel adviseur? Het antwoord op de laatste vraag: nee. Veruit het merendeel van de nieuwe beleggende klanten opent online op eigen houtje een rekening. Zonder tussenkomst van een adviseur. En dat terwijl u als adviseur van essentiële waarde kunt zijn op het gebied van advies.

Nee, beleggen is niet voor iedereen geschikt. Maar voor een hoop mensen wel, dus ga het gesprek aan. Pak de telefoon, verstuur regelmatig nieuwsbrieven en laat uzelf zien op sociale media. Er is genoeg content beschikbaar die u 1-op-1 kunt gebruiken richting uw (potentiële) klanten.

Neem het onderwerp beleggen ook mee in uw hypotheekadviesgesprekken. Vooral 20-tot 30-ers kunnen in de toekomst steeds minder rekenen op financiële steun van de overheid én hebben een lange beleggingshorizon. Laat ze (via een videosessie) zien dat tijdig beginnen met beleggen echt loont op de lange termijn. Dat levert u op de korte termijn nieuwe klanten op, maar - belangrijker - op de lange termijn ook een gelukkige klant. En zo’n gelukkige klant is nog altijd de beste reclame voor uw advieskantoor.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Stel jij de tweede vraag?

Stel jij de tweede vraag?

(Bram Grundmeijer, KLAP, in Ken je vak! in VVP 3-2021) Ik daag je uit… Beoordeel een klant niet op zijn gedrag, standpunten of primaire behoeften. Ga samen...

Aantal (jonge) vrouwelijke beleggers groeit snel

Aantal (jonge) vrouwelijke beleggers groeit snel

Bijna een op de drie vrouwen die beleggen is daar het afgelopen jaar mee gestart, aldus onderzoek van Markteffect in opdracht van Brand New Day. Conclusie: het aantal...

"Tijdelijke oudedagslijfrente niet afschaffen"

"Tijdelijke oudedagslijfrente niet afschaffen"

MoneyWise en Brand New Day roepen op om de afschaffing van de tijdelijke oudedagslijfrente uit het conceptvoorstel Wet toekomst pensioenen te halen. De twee partijen:...

Negatieve rente als katalysator

Negatieve rente als katalysator

(Uit VVP 3-2021) De grote spaarzin van mensen ondanks de lage rente heeft ook mede-oprichter Kalo Bagijn van Brand New Day verrast, zegt hij. “Blijkbaar...

“Beter kijken naar effect CPB-voorstel op pensioenopbouw millennials”

“Beter kijken naar effect CPB-voorstel op pensioenopbouw millennials”

Het nieuwe beleidsvoorstel van het CPB, over de flexibelere vormgeving van het pensioenstelsel, maakt de kloof in pensioenopbouw tussen verschillende generaties...

Spaarbedrijf Brand New Day groeit hard

Spaarbedrijf Brand New Day groeit hard

“Waar we vroeger vooral klanten bij de grote verzekeraars vandaan haalden, gaan we nu steeds meer concurreren met de grootbanken.” Aldus Kalo Bagijn,...

ASR rondt overname Brand New Day PPI af

ASR rondt overname Brand New Day PPI af

ASR heeft de overname van Brand New Day PPI afgerond. ASR krijgt door de overname een marktaandeel van 15 procent in de markt voor beschikbare premieregelingen....

Beleggen: het nieuwe normaal

Beleggen: het nieuwe normaal

(Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day, in Ken je vak! VVP 6-2020) Uw klanten willen uiteindelijk veel vermogen, weinig kosten en zo min mogelijk risico. Als u aan...

Ik beloof je meer én blijere klanten

Ik beloof je meer én blijere klanten

(Marketing door Joost Tieland, Brand New Day, in VVP 5-2020) Het frustrerende van dienstverlening? Het heeft iets ongrijpbaars. Anders dan een fysiek product kenmerkt...

Mijlpaal van 4000 offertes voor lijfrente-uitkering Brand New Day

Mijlpaal van 4000 offertes voor lijfrente-uitkering Brand New Day

Brand New Day kijkt tevreden terug op de lancering van de bancaire lijfrente-uitkering een jaar geleden. In totaal zijn er in een jaar tijd bijna 4.000 offertes...