Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Simone Nieuwenhuizen

Het is zeker geen gekke gedachte om beleggen in deze tijden pro-actief onder de aandacht van uw klanten te brengen.

Wie vroeger vermogen wilde opbouwen, had nog echt een keuze: sparen of beleggen. Veel Nederlanders kozen voor sparen. Begrijpelijk, want in sommige jaren leverde dat een spaarrente op van maar liefst vijf procent. We waren dus een heel spaarzaam volk.

Vandaag de dag spaart nog steeds een groot deel van de Nederlanders, maar nu tegen een spaarrente van nul procent. Rekening houdend met de inflatie zien we dus met lede ogen aan hoe ons spaargeld steeds minder waard wordt. Maar ja, sparen biedt nu eenmaal zekerheid. En dat is bij beleggen wel anders… Toch lijkt er een nieuwe trend te zijn ingezet. Door de uitbraak van het coronavirus kelderden de beurzen wereldwijd ontzettend hard. In januari en februari van dit jaar stond de AEX nog boven de 600 punten, maar halverwege maart was deze in sneltreinvaart weggezakt tot zo’n 400 punten. En niemand wist of het echte dieptepunt toen al bereikt was. Genoeg reden om nog even veilig te blijven sparen, zou je denken. We zagen echter het tegenovergestelde gebeuren: een enorme groei in het aantal geopende beleggingsrekeningen. Bij onze concullega’s gebeurde hetzelfde, want daar werden zelfs wachtlijsten ingesteld om de aanvragen te temperen. Een nieuwe generatie beleggers lijkt te zijn opgestaan… Een deel van hen wilde ongetwijfeld profiteren van de lage koersstanden. Maar wie zoekt naar koopjes op de beurs, komt doorgaans bedrogen uit. Toch kan ook deze nieuwe generatie beleggers met de juiste begeleiding worden omgevormd tot succesvolle lange-termijn-beleggers.

Want succesvol beleggen hangt samen met een aantal voorwaarden: goede spreiding van de beleggingen, lage kosten, regelmatig inleggen en een beleggingshorizon van minstens tien jaar.

‘Merendeel nieuwe klanten opent beleggingsrekening zonder tussenkomst adviseur’

Essentiële waarde

Waarom vinden zoveel Nederlanders tijdens de coronacrisis de weg naar de beurs? En doen ze dat op aanraden van een financieel adviseur? Het antwoord op de laatste vraag: nee. Veruit het merendeel van de nieuwe beleggende klanten opent online op eigen houtje een rekening. Zonder tussenkomst van een adviseur. En dat terwijl u als adviseur van essentiële waarde kunt zijn op het gebied van advies.

Nee, beleggen is niet voor iedereen geschikt. Maar voor een hoop mensen wel, dus ga het gesprek aan. Pak de telefoon, verstuur regelmatig nieuwsbrieven en laat uzelf zien op sociale media. Er is genoeg content beschikbaar die u 1-op-1 kunt gebruiken richting uw (potentiële) klanten.

Neem het onderwerp beleggen ook mee in uw hypotheekadviesgesprekken. Vooral 20-tot 30-ers kunnen in de toekomst steeds minder rekenen op financiële steun van de overheid én hebben een lange beleggingshorizon. Laat ze (via een videosessie) zien dat tijdig beginnen met beleggen echt loont op de lange termijn. Dat levert u op de korte termijn nieuwe klanten op, maar - belangrijker - op de lange termijn ook een gelukkige klant. En zo’n gelukkige klant is nog altijd de beste reclame voor uw advieskantoor.

Reactie toevoegen

 
Meer over
BND: cryptovaluta populairste belegging onder ondernemers

BND: cryptovaluta populairste belegging onder ondernemers

De populairste belegging onder ondernemers zijn momenteel cryptovaluta. Bijna vier op de tien ondernemers belegt in 2023 in crypto, terwijl dat in 2021 nog maar...

VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day: vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’

VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day: vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’

VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day organiseren komend najaar de vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’ voor financieel advieskantoren. Dit...

Bijna veertig procent wil voor 65e stoppen met werken

Bijna veertig procent wil voor 65e stoppen met werken

Bijna vier op de tien Nederlanders willen al voor hun 65e stoppen met werken, dat is voor de meeste werkenden ruim twee  jaar eerder dan de AOW-gerechtigde...

Nieuw pensioenstelsel blinde vlek voor veel Nederlanders

Nieuw pensioenstelsel blinde vlek voor veel Nederlanders

De inhoud van het pensioenakkoord dat het Nederlandse pensioenstelsel grondig zal wijzigen, blijkt voor heel veel Nederlanders een blinde vlek. Bijna de helft (44...

"Nederlanders bezuinigen niet op pensioen"

"Nederlanders bezuinigen niet op pensioen"

"Ondanks de gestegen kosten, verminderen maar weinig mensen hun inleg voor pensioen en voor het creëren van een financiële buffer", aldus Brand New Day. Brand...

ING brengt emotie terug in merk

ING brengt emotie terug in merk

ING lanceerde maandag een nieuwe campagne waarmee de bank de emotionele connectie met het merk wil verstevigen. De campagne benadrukt dat mensen zelf het beste weten...

Brand New Day: pensioenbewustzijn neemt toe

Brand New Day: pensioenbewustzijn neemt toe

Brand New Day noteerde over 2022 een nettowinst van 10,2 miljoen euro (2021: 11,7 miljoen euro). De nettowinst daalde licht door grote investeringen in marketing,...

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Met de benoeming van Uriël Ballast als Chief Marketing Officer, CMO, maakt franchiseorganisatie Hypotheek Visie "de strategische keuze om onze marketingactiviteiten...

"Nederlanders willen meer controle over beleggingen pensioengeld

"Nederlanders willen meer controle over beleggingen pensioengeld

Veel Nederlanders willen meer controle krijgen over waar hun pensioengeld in wordt geïnvesteerd. Bijna de helft zegt het niet fijn te vinden dat ze momenteel...

Huishoudens kunnen door geldzorgen minder pensioensparen

Huishoudens kunnen door geldzorgen minder pensioensparen

De enorm gestegen kosten van levensonderhoud lijken veel Nederlanders ervan te weerhouden extra geld opzij te zetten voor hun pensioen. De helft van de mensen zet...