Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Simone Nieuwenhuizen

Het is zeker geen gekke gedachte om beleggen in deze tijden pro-actief onder de aandacht van uw klanten te brengen.

Wie vroeger vermogen wilde opbouwen, had nog echt een keuze: sparen of beleggen. Veel Nederlanders kozen voor sparen. Begrijpelijk, want in sommige jaren leverde dat een spaarrente op van maar liefst vijf procent. We waren dus een heel spaarzaam volk.

Vandaag de dag spaart nog steeds een groot deel van de Nederlanders, maar nu tegen een spaarrente van nul procent. Rekening houdend met de inflatie zien we dus met lede ogen aan hoe ons spaargeld steeds minder waard wordt. Maar ja, sparen biedt nu eenmaal zekerheid. En dat is bij beleggen wel anders… Toch lijkt er een nieuwe trend te zijn ingezet. Door de uitbraak van het coronavirus kelderden de beurzen wereldwijd ontzettend hard. In januari en februari van dit jaar stond de AEX nog boven de 600 punten, maar halverwege maart was deze in sneltreinvaart weggezakt tot zo’n 400 punten. En niemand wist of het echte dieptepunt toen al bereikt was. Genoeg reden om nog even veilig te blijven sparen, zou je denken. We zagen echter het tegenovergestelde gebeuren: een enorme groei in het aantal geopende beleggingsrekeningen. Bij onze concullega’s gebeurde hetzelfde, want daar werden zelfs wachtlijsten ingesteld om de aanvragen te temperen. Een nieuwe generatie beleggers lijkt te zijn opgestaan… Een deel van hen wilde ongetwijfeld profiteren van de lage koersstanden. Maar wie zoekt naar koopjes op de beurs, komt doorgaans bedrogen uit. Toch kan ook deze nieuwe generatie beleggers met de juiste begeleiding worden omgevormd tot succesvolle lange-termijn-beleggers.

Want succesvol beleggen hangt samen met een aantal voorwaarden: goede spreiding van de beleggingen, lage kosten, regelmatig inleggen en een beleggingshorizon van minstens tien jaar.

‘Merendeel nieuwe klanten opent beleggingsrekening zonder tussenkomst adviseur’

Essentiële waarde

Waarom vinden zoveel Nederlanders tijdens de coronacrisis de weg naar de beurs? En doen ze dat op aanraden van een financieel adviseur? Het antwoord op de laatste vraag: nee. Veruit het merendeel van de nieuwe beleggende klanten opent online op eigen houtje een rekening. Zonder tussenkomst van een adviseur. En dat terwijl u als adviseur van essentiële waarde kunt zijn op het gebied van advies.

Nee, beleggen is niet voor iedereen geschikt. Maar voor een hoop mensen wel, dus ga het gesprek aan. Pak de telefoon, verstuur regelmatig nieuwsbrieven en laat uzelf zien op sociale media. Er is genoeg content beschikbaar die u 1-op-1 kunt gebruiken richting uw (potentiële) klanten.

Neem het onderwerp beleggen ook mee in uw hypotheekadviesgesprekken. Vooral 20-tot 30-ers kunnen in de toekomst steeds minder rekenen op financiële steun van de overheid én hebben een lange beleggingshorizon. Laat ze (via een videosessie) zien dat tijdig beginnen met beleggen echt loont op de lange termijn. Dat levert u op de korte termijn nieuwe klanten op, maar - belangrijker - op de lange termijn ook een gelukkige klant. En zo’n gelukkige klant is nog altijd de beste reclame voor uw advieskantoor.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Pensioentweedeling onder zzp’ers: ‘onwetenden’ versus ’boven op de bal’

Pensioentweedeling onder zzp’ers: ‘onwetenden’ versus ’boven op de bal’

Er lijkt sprake te zijn, aldus onderzoek in opdracht van Brand New Day, van een tweedeling in de groep zelfstandigen en ondernemers als het om hun pensioenvoorziening...

Brand New Day: klanten houden vast aan beleggingsplan

Brand New Day: klanten houden vast aan beleggingsplan

Ondanks dalende beurskoersen hield 97 procent van de klanten van Brand New Day de afgelopen weken vast aan het beleggingsplan. Slechts drie procent maakte een deel...

Brand New Day verwacht dit jaar marktleiderschap pensioensparen voor particulieren

Brand New Day verwacht dit jaar marktleiderschap pensioensparen voor particulieren

In twaalf jaar uitgegroeid van brutaal zolderkamerinitiatief tot marktleider op de pensioenmarkt voor particulieren. Die omschrijving geeft Brand New Day zichzelf...

NN: “Kom maar op met het leven”

NN: “Kom maar op met het leven”

Nationale-Nederlanden is maandag gestart met een nieuwe landelijke merkcampagne op tv, online en op grote billboards op straat en lanceert ook de vernieuwde positionering....

Doenpensioen nieuwe naam bedrijfspensioen Brand New Day

Doenpensioen nieuwe naam bedrijfspensioen Brand New Day

De naam Bedrijfspensioen van Brand New Day PPI is omgedoopt tot Doenpensioen van a.s.r. De naamwijziging is een gevolg van de volledige overname van premiepensioeninstelling...

Brand New Day: tips om inflatierisico in te dammen

Brand New Day: tips om inflatierisico in te dammen

"Wie in eigen beheer pensioen opbouwt, moet vrezen dat de koopkracht van de oudedagsvoorziening straks een kwart of zelfs de helft (!) lager ligt dan hij of zij...

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

In haar nieuwe campagneconcept verbeeldt Ohra positieve ervaringen van de klant met de verzekeraar. “Deze meer emotionele koers moet uiteindelijk zorgen voor...

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van het onhandige stel dat tien jaar de hoofdrol speelde in haar reclamecampagnes. Speciaal voor het afscheid van Rob en Els ontwikkelden Ohra...

Brand New Day verlaagt kosten

Brand New Day verlaagt kosten

Brand New Day heeft de kosten voor de vrije beleggingsrekening (box 3) en kinderrekening-beleggen (box 3) verlaagd. Voorheen betaalden klanten over iedere storting...

Brand New Day beheert meer dan een miljard pensioenspaargeld

Brand New Day beheert meer dan een miljard pensioenspaargeld

Brand New Day beheert sinds deze maand meer dan een miljard euro pensioenspaargeld. De online pensioenbank claimt nu een marktaandeel van 20 procent op basis van...