Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Simone Nieuwenhuizen

Het is zeker geen gekke gedachte om beleggen in deze tijden pro-actief onder de aandacht van uw klanten te brengen.

Wie vroeger vermogen wilde opbouwen, had nog echt een keuze: sparen of beleggen. Veel Nederlanders kozen voor sparen. Begrijpelijk, want in sommige jaren leverde dat een spaarrente op van maar liefst vijf procent. We waren dus een heel spaarzaam volk.

Vandaag de dag spaart nog steeds een groot deel van de Nederlanders, maar nu tegen een spaarrente van nul procent. Rekening houdend met de inflatie zien we dus met lede ogen aan hoe ons spaargeld steeds minder waard wordt. Maar ja, sparen biedt nu eenmaal zekerheid. En dat is bij beleggen wel anders… Toch lijkt er een nieuwe trend te zijn ingezet. Door de uitbraak van het coronavirus kelderden de beurzen wereldwijd ontzettend hard. In januari en februari van dit jaar stond de AEX nog boven de 600 punten, maar halverwege maart was deze in sneltreinvaart weggezakt tot zo’n 400 punten. En niemand wist of het echte dieptepunt toen al bereikt was. Genoeg reden om nog even veilig te blijven sparen, zou je denken. We zagen echter het tegenovergestelde gebeuren: een enorme groei in het aantal geopende beleggingsrekeningen. Bij onze concullega’s gebeurde hetzelfde, want daar werden zelfs wachtlijsten ingesteld om de aanvragen te temperen. Een nieuwe generatie beleggers lijkt te zijn opgestaan… Een deel van hen wilde ongetwijfeld profiteren van de lage koersstanden. Maar wie zoekt naar koopjes op de beurs, komt doorgaans bedrogen uit. Toch kan ook deze nieuwe generatie beleggers met de juiste begeleiding worden omgevormd tot succesvolle lange-termijn-beleggers.

Want succesvol beleggen hangt samen met een aantal voorwaarden: goede spreiding van de beleggingen, lage kosten, regelmatig inleggen en een beleggingshorizon van minstens tien jaar.

‘Merendeel nieuwe klanten opent beleggingsrekening zonder tussenkomst adviseur’

Essentiële waarde

Waarom vinden zoveel Nederlanders tijdens de coronacrisis de weg naar de beurs? En doen ze dat op aanraden van een financieel adviseur? Het antwoord op de laatste vraag: nee. Veruit het merendeel van de nieuwe beleggende klanten opent online op eigen houtje een rekening. Zonder tussenkomst van een adviseur. En dat terwijl u als adviseur van essentiële waarde kunt zijn op het gebied van advies.

Nee, beleggen is niet voor iedereen geschikt. Maar voor een hoop mensen wel, dus ga het gesprek aan. Pak de telefoon, verstuur regelmatig nieuwsbrieven en laat uzelf zien op sociale media. Er is genoeg content beschikbaar die u 1-op-1 kunt gebruiken richting uw (potentiële) klanten.

Neem het onderwerp beleggen ook mee in uw hypotheekadviesgesprekken. Vooral 20-tot 30-ers kunnen in de toekomst steeds minder rekenen op financiële steun van de overheid én hebben een lange beleggingshorizon. Laat ze (via een videosessie) zien dat tijdig beginnen met beleggen echt loont op de lange termijn. Dat levert u op de korte termijn nieuwe klanten op, maar - belangrijker - op de lange termijn ook een gelukkige klant. En zo’n gelukkige klant is nog altijd de beste reclame voor uw advieskantoor.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Brand New Day: zo wordt u ‘adviseur van de toekomst’!

Brand New Day: zo wordt u ‘adviseur van de toekomst’!

Hoe verandert de dienstverlening voor adviseurs tussen nu en 2035? Die vraag beantwoordt Mark Schipper, oprichter en eigenaar van Freshmark, in de kennissessie van...

Praktische tips duurzaam beleggen op VVP Event Pensioen & Inkomen

Praktische tips duurzaam beleggen op VVP Event Pensioen & Inkomen

"Adviseurs die kennis en vaardigheden bezitten over duurzaam pensioen en vermogensvorming hebben een streepje voor op hun collega’s. En dat is niet alleen omdat...

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

"De Wet Toekomst Pensioenen is bedoeld om iedereen (meer) invloed te geven op de eigen financiële planning. Kennis van en een praktische kijk op zowel...

Nieuw bij Brand New Day: spaardeposito’s (branded content)

Nieuw bij Brand New Day: spaardeposito’s (branded content)

Zo hard als de rente steeg, zo hard groeide het afgelopen jaar de vraag naar spaardeposito’s bij Brand New Day. Omdat de grootste aanbieder van aanvullende...

Eerder stoppen met werken? Durf te vragen!

Eerder stoppen met werken? Durf te vragen!

(Blog door Brand New Day, kennispartner van het VVP Event Pensioen & Vermogen op 19 maart. Auteur: Joost Tieland, commercieel directeur). Vermogensadvies krijgt...

Brand New Day op weg naar 10 miljard euro beheerd vermogen

Brand New Day op weg naar 10 miljard euro beheerd vermogen

Brand New Day zag in 2023 het totale klantvermogen met 33 procent groeien naar 6,4 miljard euro (2022: 4,8 miljard euro). Eind 2025 moet dan 10 miljard euro gaan...

Nederlander zet in 2024 meer geld opzij

Nederlander zet in 2024 meer geld opzij

In het afgelopen jaar zorgden actuele ontwikkelingen ervoor dat zes op de tien mensen minder geld opzij zetten, aldus onderzoek door Brand New Day. Inflatie en stijgende...

BND: Nederlanders willen meer pensioen in verkiezingscampagnes

BND: Nederlanders willen meer pensioen in verkiezingscampagnes

Bijna twee op de drie  Nederlanders vindt dat pensioen nu te weinig aandacht krijgt in de verkiezingscampagne, zo blijkt uit onderzoek van Dynata in opdracht...

BND: forse groei pensioenbeleggen

BND: forse groei pensioenbeleggen

"Door een relatief onderbelicht onderdeel in de nieuwe pensioenwetgeving hebben zzp’ers en werknemers zonder pensioenopbouw per 1 juni dit jaar veel meer ruimte...

Nederlander in toenemende mate bezorgd over financiën na pensionering

Nederlander in toenemende mate bezorgd over financiën na pensionering

Nederlanders zijn in toenemende mate bezorgd over hun financiën als ze gaan stoppen met werken en dit sluit aan bij zorgen rond de financiële situatie...