Vertrouwen

Digitaal 3 via Pixabay

(Voorwoord VVP-special Digitale Innovatie 2023) Digitale innovaties leiden ertoe dat de adviseur meer tijd krijgt voor persoonlijk advies, dat de klant meer inzicht krijgt in zijn financien – bij voor- en tegenspoed – en dat de adviseur op het juiste moment proactief kan aansluiten bij de life events van zijn klanten.

De klant dient altijd baat te hebben bij digitale innovaties. Daarom is het van belang een aantal vragen te stellen bij een innovatie, zoals: voor wie is de innovatie bedoeld, wie heeft er baat bij en wat is de intentie?

Er zijn veel voorbeelden van innovaties die uiteindelijk niet bijdragen aan het klantbelang. Een aardig voorbeeld kwam ik tegen in het boek Gered door de boomkikker van Ignace Schop. Hij schrijft dat de gloeilamp begin vorige eeuw al zo geperfectioneerd was dat ze met zekerheid 2500 uren kon branden. De fabrikanten richtten vervolgens een kartel op dat zich zorgen maakte over die uitstekende kwaliteit. Het was een ‘slecht businessmodel’. En dus werd de kwaliteit van die lampen aanzienlijk verslechterd.

Innovaties kunnen op zich van grote betekenis zijn, maar blijf ook dan vragen stellen over intenties en doelstellingen. Niet om de vooruitgang tegen te werken, maar wel om ruimte te geven aan vooruitgang waar de samenleving wel baat bij heeft.

Het voorbeeld deed me ook denken aan de recente oproep van de ceo’s van de grootste fintech bedrijven ter wereld om een AI-pauze in te lassen. Ondertussen bleven dezelfde ceo’s miljarden investeren in nieuwe grootschalige AIprojecten. Hoe oprecht is de oproep dan eigenlijk? Mijn intuïtie schreeuwt dat de oproep zeker niet is ingegeven door daadwerkelijke bezorgdheid over de mensheid.

Digitale innovaties zijn en blijven cruciaal in onze sector. Blijf echter altijd de vraag stellen waarom we ook alweer innoveren. En hou ondertussen in de gaten wat je bestaansrecht is. Juist in een tijd waarin mensen niet meer weten wat echt is – of het nu gaat om een stem, een gezicht, een tekst, een lied, een film – groeit de behoefte aan echtheid, veiligheid en vertrouwen in de samenleving. En dat is nu juist waar de adviseur in uitblinkt. Innovaties dienen dan ook alleen ontwikkeld en/of omarmd te worden als ze deze belangrijke fundamentele waarden versterken. In deze bewaareditie volop voorbeelden en best practices die dit onderstrepen.

Deze editie is verstuurd naar alle advieskantoren van Nederland en is op 4 juli 2023 uitgedeeld aan alle bezoekers van het VIP Event ACT NOW!, georganiseerd door VVP in samenwerking met de Contactgroep Automatisering. Dit event biedt een overzicht van alle digitale innovaties en toepassingen waar de klant baat bij heeft.

Veel inspiratie toegewenst.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

(Verslag VIP Congres 2023 in VVP 4, 2023) De veertig leden van de contactgroep automatisering (cga) toonden hun meest recente innovaties op het tweede vip-congres...

Innovatie is vooral kansen creëren

Innovatie is vooral kansen creëren

(Harold Mahadew, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) De (Europese) wet-en regelgeving beweegt naar meer ruimte voor individuele innovatie...

De toekomst is nu

De toekomst is nu

(Jeroen Oversteegen, Nationale Hypotheekbond, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) In de steeds veranderende wereld van de hypotheek-en verzekeringsbranche...

Break the internet

Break the internet

(Kees Haverkamp, innovator, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Een opmerkelijk Canadees politiebericht uit begin jaren ‘90 deed verslag van een hacker...

Menselijke interactie blijft belangrijk

Menselijke interactie blijft belangrijk

(Edgar Hollander, De Hypotheker Nieuw-Vennep, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Digitalisering biedt ontegenzeglijk voordelen, zoals meer adviestijd. Belangrijk...

Kracht en gevaar van algoritmes

Kracht en gevaar van algoritmes

(Maria Genova in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Kunstmatige intelligentie wordt tegenwoordig in steeds meer sectoren ingezet. Het levert prachtige resultaten...

Benut de kracht van AI

Benut de kracht van AI

(Arno Groot Koerkamp, Finly, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) De opkomst van denkende machines ter ondersteuning van adviseurs is momenteel een onderwerp...

Meer hybride vormen van advisering

Meer hybride vormen van advisering

(Bart Janknegt, voorzitter hoofddirectie VvAA Groep, in VVP-special Digitale Innovatie) Door inzet van een digitale collega hebben de adviseurs meer tijd (plus...

Het advieskantoor als sleutel tot verduurzaming

Het advieskantoor als sleutel tot verduurzaming

(Partner in kennis BOX duurzaam in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Verduurzaming en energiebesparing gaan over de woning en over geld, dus is de hypotheekadviseur...

Automatisering verandert invulling begrip professionaliteit

Automatisering verandert invulling begrip professionaliteit

(Eliana van der Jagt-Kalverda, Financieel Advies IJmond, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Ik ben ervan overtuigd dat de ontwikkelingen op het gebied van...