Welbewust aanvaard

Kifid 2017 (deel logo)

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN NAZORG – Nazorg reikt niet zover dat de adviseur na het sluiten van de hypotheek (geregeld) moet vragen of de klant alsnog een ORV wenst. Aldus de Commissie van Beroep van Kifid.

De Commissie: “In maart 2013 heeft de Bank Consument en haar echtgenoot nadrukkelijk gewezen op de risico’s die verbonden waren aan het niet afsluiten van een ORV. Zij hebben dat risico toen welbewust aanvaard. Er zijn door Consument niet zodanige omstandigheden aangevoerd dat dient te worden aangenomen dat de verplichtingen uit hoofde van nazorg in het kader van het advies over de hypothecaire lening zo verreikten dat de Bank gedurende de loop van die lening periodiek ook moest nagaan of Consument en zijn echtgenote dat risico in het licht van steeds veranderende omstandigheden nog steeds bleven accepteren. Het oog houden voor die risico’s en het eventueel treffen van maatregelen in verband daarmee was derhalve primair een zorg van Consument en haar echtgenoot. Niet is gesteld of gebleken dat bij Consument en haar echtgenoot de situatie is ontstaan dat zij zich niet langer of althans in het licht van genoemde ontwikkelingen niet meer in voldoende mate van die risico’s bewust waren én dat de Bank daarvan op de hoogte was dan wel dat de Bank daarmee rekening heeft moeten houden.”

De partner van de klagende consument vond overlijdensrisicodekking niet nodig toen de hypotheek werd overgesloten. Vijf jaar later verongelukte hij en ging zijn vrouw er financieel enorm op achteruit. Dan is het misschien toch niet zo gek overlijdensrisicodekking bij de hypotheek verplicht te stellen. Maar juist dat principe is vervaagd. – Uitspraak CvB 2020-006

Reactie toevoegen

 
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...