Wet vergoeding Affectieschade in de praktijk

rechter spullen rechtzaal

Wat betekent het nu de Wet vergoeding Affectieschade in werking is getreden? Nu we onder bepaalde voorwaarden financiële compensatie kunnen eisen aan een beperkte kring van nabestaanden en familieleden van letselschadeslachtoffers? Zowel in het geval van overlijden als blijvend (ernstig) letsel. Hoe bepalen we het leed van deze nabestaanden? En misschien nog wel lastiger, hoe vertalen we dit naar een passend bedrag? Nostimos Letselschade geeft antwoord.

Het heeft meer dan vijftien jaar geduurd voordat initiatieven vanuit de maatschappij mochten leiden tot wetgeving. Maar per 1 januari 2019 is er nu dus eindelijk een wettelijk recht op smartengeld voor nabestaanden. Een wet die ook door veel letselschadebehandelaars wordt omarmd. Veel uitspraken van rechters zijn immers aan nabestaanden moeilijk uit te leggen. Bij ernstig letsel of overlijden blijven zij soms levenslang de negatieve gevolgen ondervinden in de vorm van enorm gemis bij overlijden of het verlies van toekomstperspectief bij blijvende invaliditeit. Terwijl de veroorzaker de zaak vaak wel snel achter zich kan laten.

Symbolische genoegdoening

De financiële vergoeding neemt uiteraard de pijn en het verdriet niet volledig weg. Wel vormt zo’n vergoeding een vorm van juridische en maatschappelijke erkenning en symbolische genoegdoening, die zal bijdragen aan de verwerking van het verdriet. En dat was in de kern precies de bedoeling van de wetgever. In de relatie tussen naasten is immers iets wezenlijks en existentieels van gehechtheid en genegenheid aangetast. Daar dient voortaan een schadevergoeding met de naam ‘affectieschade’ tegenover te staan. De hoogte van dit smartengeld is vastgesteld bij Algemene Maatregel van Bestuur. Vergoeding vindt uiteraard alleen plaats als er een aansprakelijke partij of verzekeraar is.

Hoe het in de praktijk gaat werken

Zoals vaker bij nieuwe wetgeving is niet meteen op alle onderdelen duidelijk hoe het in de praktijk gaat werken. Wat we zien is dat alle marktpartijen plechtig beloven de wet zorgvuldig en respectvol uit te voeren. Toch is onze verwachting dat de rechter concreet richting en duidelijkheid zal moeten geven over de vraag hoe begrippen als ‘zeer ernstig en blijvend letsel’ en ‘overige nauwe persoonlijke relaties’ geïnterpreteerd moeten worden. Zeker nu er een veelheid aan geaccepteerde levensvormen is, is dit lastig eenduidig vast te stellen. Concrete uitspraken zullen een duidelijk en realistisch beeld moeten geven hoe de wet in de praktijk werkt en vooral hoe deze bij naasten van slachtoffers wordt ontvangen.

Aan de slag met affectieschade

Bij Nostimos Letselschadedeskundigen volgen wij de ontwikkelingen op het vlak van Affectieschade in Nederland natuurlijk nauwgezet. Dat doen we al vanaf het moment dat het eerste wetsvoorstel in 2003 werd ingediend. In onze letselschade- en overlijdensschadepraktijk ondervinden wij dagelijks hoe belangrijk het is slachtoffers, naasten en nabestaanden zorgvuldig te adviseren en begeleiden. Dat luistert nauw. Zaken uit het verleden hebben ons geleerd goed te luisteren. En vanaf het moment dat de intrede van deze nieuwe wet een feit is bereiden we ons voor op affectieschadezaken. We verwachten dan ook meteen bij de eerste zaken die zich aandienen goed beslagen ten ijs te komen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
NN start online portaal voor slachtoffers letselschade

NN start online portaal voor slachtoffers letselschade

NN heeft het Letselschadeportaal geopend. In dit portaal kunnen slachtoffers eenvoudig de afwikkeling van hun letselschade volgen, documenten uploaden en communiceren...

Gemeente Baarn mocht bijstand terug vorderen na letselschade-uitkering

Gemeente Baarn mocht bijstand terug vorderen na letselschade-uitkering

(Rechtspraak) Eiseres heeft voorafgaand aan de bijstandsuitkering een ongeval met de fiets gehad. De afwikkeling van de schadeclaim bij de verzekeraar heeft een...

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...