Zelf weer even klant

Christel van Bommel 2019

(door Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur) Adviseren komt eigenlijk overal op hetzelfde neer. Inventariseren, analyseren wat passend is bij de wensen van de klant en adviseren over mogelijke productoplossingen.

Eerlijk is eerlijk, het zat er al een tijdje aan te komen. Mijn oude laptop was aan vervanging toe. Ik had wel al een paar keer gekeken naar een andere. Maar hij deed het nog, dus er was geen echte noodzaak. Er zijn namelijk zoveel mogelijkheden. Welke laptop past het beste bij waar ik hem voor nodig heb? Toen gaf mijn laptop zonder aankondiging een boodschap die neerkomt op: ‘Ik ben oud, je hebt nu tijd genoeg gehad om een andere aan te schaffen. Ik kap ermee. Succes verder.’

Om toch te kunnen werken moest ik me wel gaan verdiepen in een wereld die vreemd voor mij is. Hoe kan ik de juiste keuze maken als er zoveel mogelijkheden zijn? Niet alleen qua uiterlijk, maar ook qua prestaties. Maar eigenlijk wilde ik me er helemaal niet in verdiepen. Ik had gewoon geen zin om erover na te denken. Want het is mijn expertise niet. Het is voor mij een eens in de zoveel tijd noodzakelijk kwaad. Aan de andere kant gaat het wel over iets dat ik dagelijks gebruik en nodig heb. Op naar een adviseur. Een laptopadviseur.

“Wat zijn uw wensen? Waar gaat u hem voor gebruiken? Wat zijn de belangrijkste voorwaarden waar de laptop aan moet voldoen? En, niet geheel onbelangrijk, wat wilt u er maximaal voor betalen?” Hé, die vragen komen mij bekend voor. Die worden ook in ‘mijn wereld’ aan klanten gesteld. En zo dus ook in de laptopwereld.

Op zijn vragen heb ik antwoord gegeven. Waarvan de belangrijkste waren: ik wil een snelle, makkelijk mee te nemen Windows laptop. Ik zei nog net niet: ‘een witte’ erachteraan. Want dat was bij mijn vorige laptop mijn eerste prioriteit. Dat hij wit was.

Dode-pixelverzekering

Wanneer ik advies vraag over een onderwerp waar ik zelf niet thuis in ben, wil ik duidelijke antwoorden en een specifiek advies. Iemand die tegen mij zegt: deze moet je nemen, omdat deze het beste bij jou en de wensen die je hebt past.

‘Bij een goed advies hoort ook ongevraagd advies’

Ook volgden de aanvullende vragen of ik nog hulp nodig had bij overzetten van de bestanden van mijn oude laptop naar de nieuwe, het installeren van bepaalde programma’s waaronder anti virus en het belang van een dode-pixelverzekering (echt, het bestaat). Ook dat hoort bij ‘mijn wereld’. Bij een goed advies hoort ook ongevraagd advies. Omdat een minder ervaren klant zelf niet overal aan denkt of goed kan inschatten of hij wel of niet een bepaald risico kan lopen.

Het is goed om af en toe zelf weer klant te zijn en zo’n proces te doorlopen. Ik heb het advies grotendeels gevolgd en de laptop bij de adviseur aangeschaft. Het risico van een dode pixel heb ik bewust genomen. Misschien had ik de laptop via internet voordeliger kunnen krijgen, maar het advies en de service zijn ook wat waard.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
EASYParp en AWI lanceren Complianttool Intermediair

EASYParp en AWI lanceren Complianttool Intermediair

EASYParp heeft de Complianttool Intermediair powered by AWI geïntroduceerd. EASYParp en AWI hebben deze maand het eerste (pilot)kantoor al aangesloten. Naar...

Grote vraag naar speurneuzen witwaspraktijken

Grote vraag naar speurneuzen witwaspraktijken

De financiële sector staat te springen om speurneuzen die fraude, witwaspraktijken en het financieren van terrorisme een halt toe kunnen roepen. Dat ziet Walters...

De juiste mentaliteit

De juiste mentaliteit

(door Christel van Bommel, compliance-expert) Een adviesrapport is niet bedoeld als cover your ass. Het is een middel voor inventarisatie en analyse. Zodat een...

Incidentenprocedure

Incidentenprocedure

Het belang van een incidentenprocedure bleek weer eens in het geval waarin een kantoor door een aanbieder werd gewezen op mogelijke fraude door een van de medewerkers....

Maak van nazorg een beetje liefde

Maak van nazorg een beetje liefde

Nazorg lijkt alleen maar een verplichting. De markt bedelt zelfs bij de AFM voor meer regels. Dit is toch tegennatuurlijk?! Waar blijft de eigen verantwoordelijkheid?...

Moeilijk doen terwijl ‘t goed kan

Moeilijk doen terwijl ‘t goed kan

(door Christel van Bommel, Polis Advocaten) Als compliance-adviseur kom ik vaak bij financieel dienstverleners over de vloer. Om ze te adviseren over het inrichten...

Formaliteit?! Lampje ging uit...

Formaliteit?! Lampje ging uit...

O nee…daar heb je haar weer. Komt ze weer zeuren wat er allemaal niet goed gaat. Dat een procedure niet juist is uitgevoerd of een werkwijze niet klopt....

Nieuwe ontwoekertaak adviseur

Nieuwe ontwoekertaak adviseur

Na jarenlang woekerpolissen te hebben aangepakt, zijn er inmiddels meer producten die moeten worden ‘ontwoekerd’. Bijvoorbeeld aflossingsvrije hypotheken...

Nieuwe ontwoekertaak adviseur

Nieuwe ontwoekertaak adviseur

Na jarenlang woekerpolissen te hebben aangepakt, zijn er inmiddels meer producten die moeten worden ‘ontwoekerd’. Bijvoorbeeld aflossingsvrije hypotheken...

"Wettelijk verplichte informatie is meest overtrokken zorgplicht"

"Wettelijk verplichte informatie is meest overtrokken zorgplicht"

"De meest overtrokken zorgplicht is wel de wettelijk verplichte informatie", stelt Silvia Janssen van Onkar Compliance in het kenniskatern Ken je vak! in VVP 2. "Die...