Zelf weer even klant

Christel van Bommel 2019

(door Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur) Adviseren komt eigenlijk overal op hetzelfde neer. Inventariseren, analyseren wat passend is bij de wensen van de klant en adviseren over mogelijke productoplossingen.

Eerlijk is eerlijk, het zat er al een tijdje aan te komen. Mijn oude laptop was aan vervanging toe. Ik had wel al een paar keer gekeken naar een andere. Maar hij deed het nog, dus er was geen echte noodzaak. Er zijn namelijk zoveel mogelijkheden. Welke laptop past het beste bij waar ik hem voor nodig heb? Toen gaf mijn laptop zonder aankondiging een boodschap die neerkomt op: ‘Ik ben oud, je hebt nu tijd genoeg gehad om een andere aan te schaffen. Ik kap ermee. Succes verder.’

Om toch te kunnen werken moest ik me wel gaan verdiepen in een wereld die vreemd voor mij is. Hoe kan ik de juiste keuze maken als er zoveel mogelijkheden zijn? Niet alleen qua uiterlijk, maar ook qua prestaties. Maar eigenlijk wilde ik me er helemaal niet in verdiepen. Ik had gewoon geen zin om erover na te denken. Want het is mijn expertise niet. Het is voor mij een eens in de zoveel tijd noodzakelijk kwaad. Aan de andere kant gaat het wel over iets dat ik dagelijks gebruik en nodig heb. Op naar een adviseur. Een laptopadviseur.

“Wat zijn uw wensen? Waar gaat u hem voor gebruiken? Wat zijn de belangrijkste voorwaarden waar de laptop aan moet voldoen? En, niet geheel onbelangrijk, wat wilt u er maximaal voor betalen?” Hé, die vragen komen mij bekend voor. Die worden ook in ‘mijn wereld’ aan klanten gesteld. En zo dus ook in de laptopwereld.

Op zijn vragen heb ik antwoord gegeven. Waarvan de belangrijkste waren: ik wil een snelle, makkelijk mee te nemen Windows laptop. Ik zei nog net niet: ‘een witte’ erachteraan. Want dat was bij mijn vorige laptop mijn eerste prioriteit. Dat hij wit was.

Dode-pixelverzekering

Wanneer ik advies vraag over een onderwerp waar ik zelf niet thuis in ben, wil ik duidelijke antwoorden en een specifiek advies. Iemand die tegen mij zegt: deze moet je nemen, omdat deze het beste bij jou en de wensen die je hebt past.

‘Bij een goed advies hoort ook ongevraagd advies’

Ook volgden de aanvullende vragen of ik nog hulp nodig had bij overzetten van de bestanden van mijn oude laptop naar de nieuwe, het installeren van bepaalde programma’s waaronder anti virus en het belang van een dode-pixelverzekering (echt, het bestaat). Ook dat hoort bij ‘mijn wereld’. Bij een goed advies hoort ook ongevraagd advies. Omdat een minder ervaren klant zelf niet overal aan denkt of goed kan inschatten of hij wel of niet een bepaald risico kan lopen.

Het is goed om af en toe zelf weer klant te zijn en zo’n proces te doorlopen. Ik heb het advies grotendeels gevolgd en de laptop bij de adviseur aangeschaft. Het risico van een dode pixel heb ik bewust genomen. Misschien had ik de laptop via internet voordeliger kunnen krijgen, maar het advies en de service zijn ook wat waard.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Aantekening altijd waardevol

Aantekening altijd waardevol

Aantekeningen in een dossier. Ik houd ervan. Wat losse woorden van wat een klant tijdens een gesprek terloops heeft genoemd. Wat hij leuk of belangrijk vindt:...

Regelgeving is geen afvinklijstje

Regelgeving is geen afvinklijstje

Al houdt u zich als financieel dienstverlener nog zo goed aan de Wft, dan kan het toch voorkomen dat u op basis van andere geldende wetten door een rechter op de...

Maak niet op  voorhand keuzes

Maak niet op voorhand keuzes

Eind jaren 90, begin 2000 kon het niet op. De economie draaide op volle toeren, bomen reikten tot in de hemel, alles kon en alles mocht. En daar maakte veel banken,...

Laten we stoppen met adviseritus. Wie durft?

Laten we stoppen met adviseritus. Wie durft?

Het lijkt wel of iedereen op zoek is naar het perfecte adviesproces. Niet alleen adviseurs maar ook distributiepartners willen zeker weten dat er volgens de Wft...

Zijn de adviesdossiers op orde? Helaas niet

Zijn de adviesdossiers op orde? Helaas niet

Toen de WFD in 2006 van kracht werd, leverde dat veel weerstand op onder adviseurs. Je moest ineens alles vastleggen! Procedures moesten beschreven worden, beleid...

Wennen aan  tijdschrijven

Wennen aan tijdschrijven

Voor accountants en advocaten is het de gewoonste zaak van de wereld, maar in de financiële dienstverlening willen we er nog niet echt aan: tijdschrijven....

"Goed bestuur: controleren of communiceren?"

"Goed bestuur: controleren of communiceren?"

Verzand vooral niet in papieren procedures bij het concreet maken van de Wft-norm ‘de bedrijfsvoering zodanig inrichten dat deze een beheerste en integere...

Dat kan toch niet  waar zijn...

Dat kan toch niet waar zijn...

“Hier snap ik echt niets van”, hoor ik mijn collega zeggen. “Hoe kun je nu een assurantieportefeuille kopen, zonder er goed onderzoek naar te...

Goed bestuur:  controleren of communiceren?

Goed bestuur: controleren of communiceren?

De meeste financiële dienstverleners zijn het liefst met klanten bezig. Veel liever dan met ondernemerszaken. Goed leiding geven is in de praktijk nog niet...

Dialoogsessie Dag van het Topadvies 'Interne organisatie en compliance' Richard Meinders

Dialoogsessie Dag van het Topadvies 'Interne organisatie en compliance' Richard Meinders

De AFM ziet liever een paar goede gespreksnotities waarin écht iets staat over de klant dan een verplicht compliancenummer. Aldus Richard Meinders (SVC...