12.05 uur

Kees Bergman logo

"Collegae, ga weer doen, waarvoor u bemiddelaar bent. Wees erbij als de klant schade heeft en als er een expert komt." Dat houdt financieel adviseur Kees Bergman collega-adviseurs voor. "Dan hoeven wij ons niet met kranten, domotica, gas, water licht extra te bewijzen bij de klant."

Mijne dames en heren, hierbij mijn Paasoverdenking, waarin ik onze groep van tussenpersonen/abonnementenridders- adviseurs, bemiddelaars , klantcentraalstellers e.a. wil meegeven, dat het 12.05 uur is. Eveneens wil ik de verzekeringsmaatschappijen overdenkingen meegeven en niet in de laatste plaats het Min. Fin. Dit stuk is weer te lang en mensen kunnen vaak niet tot het einde en tussen de regels doorlezen. Pik eruit wat u denkt dat goed voor u is. Maatschappijen let ook op dat u ons niet ongestraft allerlei zaken op kunt leggen, waarmee u nu kort gewin denkt te halen en die u op termijn zeker zullen opbreken. U bent net als wij ook niet altijd zaligmakend. Wij zijn tot elkaar veroordeeld en moeten daar met uw personeel en de huidige communicatiemiddelen een win win situatie van maken. Min Fin gooi niet het kind met het badwater weg.

 

1. Edwin Herdink (voorzitter Commissie CFD, red.), hartelijk dank, dat jij voor de belangen van de klant en  die van ons bemiddelaars opkomt. Nu weer door het onder de  aandacht brengen van de vraag of het Min Fin zich wel door de juiste
groepen laat adviseren.

 

2. Collegae wordt nu eindelijk eens een keer lid van CFD als u tenminste  nog 10 jaar of langer in dit vak werkzaam wilt blijven. Wanneer niet van  CFD, dan van Adfiz o.i.d.. In ieder geval doe iets en kom eindelijk uit  uw comfortzone vandaan en laat niet steeds anderen voor u de ijzers  uit het vuur halen.


3. Feit is dat maatschappijen nu eindelijk eens een keer moeten inzien dat zij niet zonder ons kunnen . Dus niet zomaar provisie verlagen. Neen je verlaagt je provisie als je extra toegevoegde waarde aan jouw product benaderingswijze toegevoegd hebt. Dan valt  erover te praten/discussiëren. Wees dan zo standvastig om af te  spreken dat deze afspraak voor 3 tot 5 jaar geldt.

 

4. Collegae, ga weer doen, waarvoor u bemiddelaar bent. wees erbij als de klant schade heeft en als er een expert komt. Hiervoor ontvangt u namelijk provisie. Verdedig dan in het redelijke ook de belangen van de klant zonder de belangen van andere partijen uit het oog te verliezen.  Hiervoor bent u bemiddelaar. Het is niet zo dat de klant altijd voor 150% gelijk heeft. Wij moeten de klant laten zien en inzien wat hij wel en niet kan bereiken bij schade.


5. Collegae, bel je particuliers klant/ mail deze of ga ernaar toe. Zorg dat je een totaalrelatie hebt, dan hoef je ook niet te zeuren, dat je zo weinig vergoeding voor een AVP krijgt. Kortom doe waarvoor de klant jou ingeschakeld heeft.

 

6. Laat je bijvoorbeeld eens per 3 jaar bij de particulier zien. Maakt niet uit hoe en eens per jaar bij de zakelijke relatie.


7.Maatschappijen wees dan ook zo redelijk om ons speelruimte te geven, wanneer een klant een redelijke eis stelt en ga niet direct in de verdedigende houding wanneer er een schade is. Laat de polisvoorwaarden /clausules in de goede richting van de klant spreken. Gebruik deze niet in eerste instant om een schade af te wijzen.


8. Maak de provisie transparant , als het zo nodig moet en laat de klant en de tussenpersoon uitmaken wat zij redelijk vinden. Ga daar geen maximum aan hangen, dat maakt de markt wel uit. Laat in ieder geval alles weer provisiebestendig worden ook de aov en begrafenisverzekeringen.

 

9. Kortom: laten wij nu eens met z'n allen zorgen, dat de klant weer krijgt waar hij om vraagt. Bijstand bij schade, advisering op de klant gericht, vergoeding van de kosten in de premie verwerkt en alles wat nog meer  bij financieel advies hoort.

 

10. Hierdoor kunnen wij ons op onze core business blijven richten en hoeven wij niet met kranten, domotica, gas, water licht ons extra te bewijzen bij de klant.

Reactie toevoegen

 
Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in spelen. Klimaatrisico’s...

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Actieve provisietransparantie: overgangstermijn flink korter

Actieve provisietransparantie: overgangstermijn flink korter

In BGfo-artikel 86d, eerste lid, onderdeel b, wordt, zoals eind vorige week bekend werd, voor de dienstverlening aan consumenten de tot nog toe geldende passieve...

CFD start opnieuw WOZ-actie

CFD start opnieuw WOZ-actie

Ook dit jaar gaat belangenvereniging CFD een WOZ-actie voeren met als doel relaties van adviseurs te helpen besparen op de onroerendezaakbelasting (OZB). "De eerste...

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...