12.05 uur

Kees Bergman logo

"Collegae, ga weer doen, waarvoor u bemiddelaar bent. Wees erbij als de klant schade heeft en als er een expert komt." Dat houdt financieel adviseur Kees Bergman collega-adviseurs voor. "Dan hoeven wij ons niet met kranten, domotica, gas, water licht extra te bewijzen bij de klant."

Mijne dames en heren, hierbij mijn Paasoverdenking, waarin ik onze groep van tussenpersonen/abonnementenridders- adviseurs, bemiddelaars , klantcentraalstellers e.a. wil meegeven, dat het 12.05 uur is. Eveneens wil ik de verzekeringsmaatschappijen overdenkingen meegeven en niet in de laatste plaats het Min. Fin. Dit stuk is weer te lang en mensen kunnen vaak niet tot het einde en tussen de regels doorlezen. Pik eruit wat u denkt dat goed voor u is. Maatschappijen let ook op dat u ons niet ongestraft allerlei zaken op kunt leggen, waarmee u nu kort gewin denkt te halen en die u op termijn zeker zullen opbreken. U bent net als wij ook niet altijd zaligmakend. Wij zijn tot elkaar veroordeeld en moeten daar met uw personeel en de huidige communicatiemiddelen een win win situatie van maken. Min Fin gooi niet het kind met het badwater weg.

 

1. Edwin Herdink (voorzitter Commissie CFD, red.), hartelijk dank, dat jij voor de belangen van de klant en  die van ons bemiddelaars opkomt. Nu weer door het onder de  aandacht brengen van de vraag of het Min Fin zich wel door de juiste
groepen laat adviseren.

 

2. Collegae wordt nu eindelijk eens een keer lid van CFD als u tenminste  nog 10 jaar of langer in dit vak werkzaam wilt blijven. Wanneer niet van  CFD, dan van Adfiz o.i.d.. In ieder geval doe iets en kom eindelijk uit  uw comfortzone vandaan en laat niet steeds anderen voor u de ijzers  uit het vuur halen.


3. Feit is dat maatschappijen nu eindelijk eens een keer moeten inzien dat zij niet zonder ons kunnen . Dus niet zomaar provisie verlagen. Neen je verlaagt je provisie als je extra toegevoegde waarde aan jouw product benaderingswijze toegevoegd hebt. Dan valt  erover te praten/discussiëren. Wees dan zo standvastig om af te  spreken dat deze afspraak voor 3 tot 5 jaar geldt.

 

4. Collegae, ga weer doen, waarvoor u bemiddelaar bent. wees erbij als de klant schade heeft en als er een expert komt. Hiervoor ontvangt u namelijk provisie. Verdedig dan in het redelijke ook de belangen van de klant zonder de belangen van andere partijen uit het oog te verliezen.  Hiervoor bent u bemiddelaar. Het is niet zo dat de klant altijd voor 150% gelijk heeft. Wij moeten de klant laten zien en inzien wat hij wel en niet kan bereiken bij schade.


5. Collegae, bel je particuliers klant/ mail deze of ga ernaar toe. Zorg dat je een totaalrelatie hebt, dan hoef je ook niet te zeuren, dat je zo weinig vergoeding voor een AVP krijgt. Kortom doe waarvoor de klant jou ingeschakeld heeft.

 

6. Laat je bijvoorbeeld eens per 3 jaar bij de particulier zien. Maakt niet uit hoe en eens per jaar bij de zakelijke relatie.


7.Maatschappijen wees dan ook zo redelijk om ons speelruimte te geven, wanneer een klant een redelijke eis stelt en ga niet direct in de verdedigende houding wanneer er een schade is. Laat de polisvoorwaarden /clausules in de goede richting van de klant spreken. Gebruik deze niet in eerste instant om een schade af te wijzen.


8. Maak de provisie transparant , als het zo nodig moet en laat de klant en de tussenpersoon uitmaken wat zij redelijk vinden. Ga daar geen maximum aan hangen, dat maakt de markt wel uit. Laat in ieder geval alles weer provisiebestendig worden ook de aov en begrafenisverzekeringen.

 

9. Kortom: laten wij nu eens met z'n allen zorgen, dat de klant weer krijgt waar hij om vraagt. Bijstand bij schade, advisering op de klant gericht, vergoeding van de kosten in de premie verwerkt en alles wat nog meer  bij financieel advies hoort.

 

10. Hierdoor kunnen wij ons op onze core business blijven richten en hoeven wij niet met kranten, domotica, gas, water licht ons extra te bewijzen bij de klant.

Reactie toevoegen

 
Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Florius, NN en NN/Ohra zijn genomineerd in de categorie Duurzame Ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024, Dazure, NN en Summa Adviesgroep in de categorie...

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

"Mijn wens voor 2024 is dat we als sector met z’n allen aan de slag gaan met ChatGPT." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. "Want", schrijft...

Schadeafhandeling watersnood deint na

Schadeafhandeling watersnood deint na

Burgemeester Daan Prevoo van Valkenburg a/d Geul schetst geen opwekkend beeld van de schadeafhandeling na de watersnood medio 2021. Prevoo is een van de personen...

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

"Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Het eerste exemplaar van Watersnood in de Valckenborgh (een uitgave van Adfiz) is op 16 november 2023 door Adfiz-directeur Enno Wiertsema uitgereikt aan Geeke Feiter-Van...

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-2023) De invoering van de Wet toekomst pensioenen leidt ertoe dat álle pensioenregelingen moeten worden aangepast. Pensioenadviseurs...

Duurzaamheid in de praktijk

Duurzaamheid in de praktijk

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz heeft een nieuwe versie gepubliceerd van haar gratis handboek Zorgverzekeringswet in Praktijk. In dit document, Zorgverzekeringswet in Praktijk worden alle...

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Anders dan de minister vindt Adfiz dat het adviesbegrip juist wel (weer) moet worden uitgebreid naar de beheerfase. Adfiz: "Eind 2021 kwam de AFM met een nieuwe...