Methode goedhart

Albert van der Poll roze blouse

Laat bij de herbeoordeling van de wurgkredietcontracten van Interbank het nieuwe intermediair de provisiebetaling overnemen op een normaal beloningspromillage. Dan hoeft de adviseur niet voor niks te werken en hoeft de consument geen 250 euro te betalen, stelt financieel adviseur Albert van der Poll.

ik lees dat de contracten van vorm veranderen, van DK naar PL oftewel: er is een provisiemutatie. Waar gaan de provisiecentjes van de contracten die Rob Goedhart (Stichting Geldbelangen) heeft verbeterd naar toe? Oud intermediair? Interbank? Rob krijgt ze niet, want hij heeft geen vergunning.

Als het van die hoge provisiecontracten waren zal de provisie door Interbank wel worden verlaagd toch, dat is dan weer handig van Interbank.

In principe heeft Interbank nu toegezegd dat alle locked-up contracten voor een herbeoordeling in aanmerking komen. Laten we dit dan ter ere van Rob de 'Methode Goedhart' noemen, zodat regulier intermediair op het aanvraagformulier kan aangeven 'Methode Goedhart' met een onderbouwing. Dan kan dat nieuwe intermediair de provisiebetaling overnemen ( hoeft dus niet gratis te werken) op een normaal beloningspromillage en hoeft de consument geen 250 euro te betalen. Als aan het intermediair wordt uitgelegd (kan Interbank op 1 A-4tje toelichten) in welke situaties de lening kan worden aangepast, dan is dat heel eenvoudig op te lossen. Dat 'profiteurschap' los ik zelf heel eenvoudig op: ik vertel al jaar en dag exact wat ik verdien aan een product -van woekerpolis tot autoverzekering en kredieten, zelden problemen mee.

Overigens jammer dat Rob het niet kan laten om telkens weer te vervallen in het beschimpen van tussenpersonen. Als intermediair heeft het weinig zin om je klanten te hoge rentes te laten betalen uit provisieoogpunt, die klant kan op dagbasis vertrekken als hij het ergens beter kan krijgen. Natuurlijk zijn er altijd een aantal klanten die vanwege veranderende omstandigheden niet meer kunnen vertrekken en dan in ongewenste situaties belanden met hoge rente of geen aflossing.Het is mooi dat Rob daarvoor nu aandacht heeft gekregen, waarbij maar weer eens blijkt dat sommige partijen pas door de bocht gaan als ze op TV aan de schandpaal worden genageld. Als intermediair lukt dat niet, en krijg je voor deze groep consumenten dan ook weinig voor elkaar. Dat heeft niet zoveel met onwil of de (magere) provisie te maken, maar met de moeizaamheid van het proces. Als we bemiddeling in krediet nou ook eens op declaratie doen, wordt 't dan beter? Of is het dan weer meefinancieren van de advieskosten, waar de zwakkere consument dan flink voor gaat betalen?
Kun je dan niet beter een provisiesysteem hebben, zodat een klant kosteloos kan overstappen?
Als de AFM wat zinnigs wil doen, laten ze dan het kredietmaximum maar eens laten verlagen, met de huidige lage rentes is dat bizar hoog. En is de rente meer dan 8 procent, dan geen 1 procent per maand krediet, en verplicht géén heropnamemogelijkheden als het krediet meer is dan drie vier maandsalarissen. Dan lost iedereen af, en leeft er niemand meer onder de schaduw van een excessief krediet. Is maar een (gratis) idee.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rob Goedhart - 20 september 2016

Mooie blog Albert, zoals gewoonlijk. De ouwe tp krijgt gewoon ook op het omgezette contract provisie. Vinden wij belachelijk, maar past anders niet in de bedrijfsstrategie van Interbank. (Wordt vervolgd..) Een provisiesysteem blijft perverse prikkels in zich houden. Misschien niet voor kantoren zoals jij. Maar wel voor de snelle jongens (en we hebben een paar hele grote op de korrel) die alleen maar willen sluiten en vervolgens de klant in de stront laten zitten als die daar ongewild in terecht is gekomen. Alles moet gestandariseerd, want het mag niet te veel geld kosten. We zien het nu gebeuren bij de flankerende acties die Interbank samen met hun tussenpersonen doet. (Wat we overigens op zich toejuichen; maar de manier waarop dit weer gebeurt doet ons de wenkbrauwen fronsen.) Wat heeft zo'n (!) tp dan nog voor toegevoegde waarde voor de consument? Het gaat hier in alle gevallen om mensen die niet (meer) weg kunnen! En niet de sociaal sterken. Dus moet je wel met de betreffende geldgever onderhandelen over een verbeterde propositie. (Lagere rente en sneller aflossen) En ja, en dan moet je in je eigen vlees snijden als tp. Overigens hebben zowel Doornbos / Interbank (uitz 14-05) als de Minister (antwoorden op vragen Nijboer) gesteld dat de consument vrij moet zijn zijn tp te kiezen. Maar wees eens eerlijk: als een consument ons vraagt naar welke tp ze zouden moeten gaan hoe kunnen wij dan zeggen wie er wel en wie er niet goed werk levert als wij zien dat kantoren met vergunning van de AFM mogen (blijven) opereren terwijl ze in het verleden hebben laten blijken dat ze de consument heel gemakkelijk in de steek laten? Waar blijft die zelfreiniging vanuit de sector, zoals we er een aantal jaren geleden over spraken?

Geldbelangen verbijsterd over ABN Amro-uitspraak van Kifid

Geldbelangen verbijsterd over ABN Amro-uitspraak van Kifid

"Kifid is puur met juridische oogkleppen op bezig geweest om de bank de hand boven het hoofd te houden.", aldus de stichting Geldbelangen die zegt verbijsterd te...

Kifid: Interbank sluit consumenten ten onrechte uit van compensatieregeling

Kifid: Interbank sluit consumenten ten onrechte uit van compensatieregeling

(Bindende uitspraak Geschillencommissie Kifid 2022-0029)  Twee consumenten komen alsnog in aanmerking voor de compensatieregeling van Interbank voor mogelijk...

ABN Amro bij compensatie wurgkrediet toch verder terug in de tijd

ABN Amro bij compensatie wurgkrediet toch verder terug in de tijd

ABN Amro heeft besloten de compensatie wurgkredieten te berekenen vanaf 2001. De bank: "Het kost ons wel extra tijd om dit goed te kunnen uitvoeren. De tijdlijnen...

Wurgkredieten CA CF NL: Geldbelangen stapt naar Tuchtrecht Banken

Wurgkredieten CA CF NL: Geldbelangen stapt naar Tuchtrecht Banken

Stichting Geldbelangen is naar Tuchtrecht Banken gestapt, omdat Crédit Agricole Consumer Finance Nederland (CA CF NL) volgens haar op twee punten blijft weigeren...

Ook Volksbank gaat te veel betaalde rente compenseren

Ook Volksbank gaat te veel betaalde rente compenseren

De Volksbank gaat particuliere klanten van SNS en RegioBank compenseren die gedurende de looptijd te veel rente hebben betaald op hun doorlopend consumptief krediet. Het...

Beroep van Interbank tegen uitspraken over variabele rente niet behandelbaar

Beroep van Interbank tegen uitspraken over variabele rente niet behandelbaar

Het beroep van Interbank tegen twee uitspraken over variabele rente op doorlopend krediet is niet behandelbaar, zo blijkt uit de dinsdag gepubliceerde uitspraken...

Klant vordert vergeefs terugbetaling provisie beleggingspolissen

Klant vordert vergeefs terugbetaling provisie beleggingspolissen

(Kifid-uitspraak GC 2021-0336) De consument vordert terugbetaling van een deel van de door de tussenpersoon ontvangen provisie, omdat deze niet zou hebben voldaan...

Uitspraak Kifid inzake ABN Amro onderstreept gelijk St. Geldbelangen en Kassa

Uitspraak Kifid inzake ABN Amro onderstreept gelijk St. Geldbelangen en Kassa

Na Credit Agricole Consumer Finance (waaronder Interbank, Ribank, De Nederlandsche Voorschotbank en Intermediaire Voorschotbank) moet nu ook ABN Amro teveel betaalde...

NN krijgt boete van 4 ton voor overtreden provisieregels

NN krijgt boete van 4 ton voor overtreden provisieregels

De AFM heeft een boete van € 400.000 opgelegd aan Nationale-Nederlanden Schade vanwege het overtreden van provisieregels. In augustus 2016 heeft Delta Lloyd...

"ABN Amro verzaakt maatschappelijke taak"

"ABN Amro verzaakt maatschappelijke taak"

"ABN Amro heeft aantoonbaar te hoge kosten berekend en heeft daarmee – als systeembank – haar maatschappelijke taak verzaakt en alleen maar de eigen...