ICT

Uit dit dossier

Valkuilen van robotisering

Valkuilen van robotisering

KPMG besteedde in één van haar Insights aandacht aan de valkuilen van robotisering. Hierbij werd onder meer een voorbeeld gegeven van een Spaanse verzekeraar....

Data ophalen vervangt verzamelen

Data ophalen vervangt verzamelen

De wijze waarop financieel advieskantoren omgaan met informatie over klanten, verandert in de komende jaren. Een schets van nu al zichtbare ontwikkelingen en verwachtingen...

AVG zet rem op datagebruik

AVG zet rem op datagebruik

Big Data staat garant voor maximale commerciële waarde, zo leerden we tijdens allerlei congressen binnen onze bedrijfstak. De Algemene Verordening Gegevensbescherming...

Insurtech kan al  veel meer dan  mensen denken

Insurtech kan al veel meer dan mensen denken

“Insurtech bestaat bij de gratie van goede data. De adviseur kent de klant als geen ander. Dus waarom zou zijn rol uitgespeeld zijn door nieuwe technologie?...

Klant krijgt recht op dataportabiliteit

Klant krijgt recht op dataportabiliteit

Als financieel adviseur krijgt u er een nieuwe verplichting bij: dataportabiliteit. Een onderwerp dat eens te meer illustreert hoe belangrijk het is dat u samen...

Online propositie van advieskantoor kan zoveel beter

Online propositie van advieskantoor kan zoveel beter

Execution only, online hypotheekadvies, roboadvice, chatbots: veel intermediairs bezien de nieuwe ontwikkelingen argwanend. ‘niet voor mij weggelegd, te...

Efficiënte backoffice niet meer dan randvoorwaarde

Efficiënte backoffice niet meer dan randvoorwaarde

De prachtige ontwikkelingen in robotisering, internet of things, big data en kunstmatige intelligentie brengen nieuwe dynamiek in de klantbediening. Steeds grotere...

Chatbots voor adviseurs: vier  tips en één waarschuwing

Chatbots voor adviseurs: vier tips en één waarschuwing

Veel advieskantoren hebben hun binnendienst nog traditioneel ingericht. Andere bedrijven uit de sector hebben een eigen app ontwikkeld voor klanten. Is dat laatste...

Goed   klantbeeld cruciaal

Goed klantbeeld cruciaal

Welke rol speelt Business Support in het advieskantoor? VVP vraagt het een aantal financieel adviseurs. Aad Kraaij leidt Freek Noordwijk en Freek Voorhout. Zijn...

Adviseurs houden  van hun vak

Adviseurs houden van hun vak

Veel mensen die verbonden zijn aan een financieel advieskantoor hebben twee kenmerken: ze houden van mensen en ze zijn geïnteresseerd in vaktechniek. Begrippen...

Slimmer werken, lagere administratieve lasten

Slimmer werken, lagere administratieve lasten

“Goedemorgen mevrouw, mag ik uw postcode en huisnummer”, is een veelgehoorde vraag in onze branche. In tijden waarin persoonlijke aandacht en erkenning...

Wanneer wordt u  vervangen door een  chatbot?

Wanneer wordt u vervangen door een chatbot?

Heeft u recentelijk het fintechnieuws een beetje gevolgd? Heeft u ook op RTL Z het bericht voorbij zien komen dat een Japanse verzekeraar 34 werknemers vervangt...

Digitale valkuil

Digitale valkuil

De dienstverlening van grote concerns in Nederland is de laatste twintig jaar aanzienlijk verbeterd. Wie tegenwoordig een vraag of een probleem heeft, wordt doorgaans...

Klant kan zelf meebouwen  aan zijn advies

Klant kan zelf meebouwen aan zijn advies

Als een partij die al jaren bezig is om een deel van het adviesproces te digitaliseren, weten wij het zeker: de klant kan echt een deel van zijn adviestraject...

Innovation?  Hell Yeah, I’m the  Dutch Fintech Boss!

Innovation? Hell Yeah, I’m the Dutch Fintech Boss!

In hoeverre gaan persoonlijk advies, innovatievermogen en fintech voor adviseurs in de nabije toekomst een match vormen? VVP vroeg het drie adviesondernemers: Eric...

Visies op advies, innovatie en ICT

Visies op advies, innovatie en ICT

In hoeverre gaan persoonlijk advies, innovatievermogen en fintech voor adviseurs in de nabije toekomst een match vormen? VVP vroeg het drie adviesondernemers:...

Waarom zouden we emotie  uitschakelen?

Waarom zouden we emotie uitschakelen?

De adviseur van de toekomst is geen mens maar een computer, stelde Ruud Martens van Independer onlangs. De robot beschikt immers over actuele data en analyseert...

Gouden huwelijk

Gouden huwelijk

Het zijn mooie tijden voor wie het wil zien. De digitalisering rukt snel op. Onze telefoon wordt net zo eigen als ons DNA. Alle informatie wordt daar verzameld:...

Hoeveel tijd besteedt u  aan proactieve advisering?

Hoeveel tijd besteedt u aan proactieve advisering?

Technologische ontwikkelingen zijn een gegeven bij Voogd & Voogd. Zo’n tien jaar terug introduceerden wij Klik & Sluit – een succesvolle marktplaats...

Innovatie in   financiële sector zit  in stroomversnelling

Innovatie in financiële sector zit in stroomversnelling

‘Klanten willen altijd menselijk contact bij financieel advies’, ‘De beste hypotheekadviseur is een computer’, ‘Iedereen zou moeten...

Adviseur moet  meer investeren   in digitalisering   en klantdata

Adviseur moet meer investeren in digitalisering en klantdata

Is de financieel adviseur kansloos in dit tijdperk van steeds snellere digitalisering? Helemaal niet, menen André van Nieuwenhuijzen (Faster Forward), Leon...

Technisch zijn we ver,  nu de wetgeving nog

Technisch zijn we ver, nu de wetgeving nog

Hoe voorzichtig bent u met uw persoonlijke gegevens? We zijn continu online, delen van alles en downloaden klakkeloos talloze apps. Apps die vervolgens allerlei...

Adviseur zal in 2025  meer verdienen

Adviseur zal in 2025 meer verdienen

In hoeverre gaan persoonlijk advies, innovatievermogen en fintech voor adviseurs in de nabije toekomst een match vormen? VVP vroeg het drie adviesondernemers:...

Trends en  adviezen in  digitalisering

Trends en adviezen in digitalisering

Elke financiële dienstverlener realiseert zich dat ‘digitalisering’ voor de eigen onderneming steeds belangrijker wordt. Maar waar te beginnen...

Volledige en actuele   klantgegevens essentieel  voor goed advies

Volledige en actuele klantgegevens essentieel voor goed advies

‘De klant centraal’ wordt al jaren geroepen. Helaas zien we dit meestal niet terug in de software die wordt gebruikt en daardoor niet in de bedrijfsvoering....

Events

VVP Vakevent Inkomen 2024

2 juli 2024 - 2 juli 2024

Lees meer

Finale VVP Advies Award 2024

1 oktober 2024 - 1 oktober 2024

Lees meer
Quote van de dag
De groei in consumentenbankieren kwam vooral tot stand door hogere feeopbrengsten voor dagelijkse bankzaken en beleggingsproducten.

De groei in consumentenbankieren kwam vooral tot stand door hogere feeopbrengsten voor dagelijkse bankzaken en beleggingsproducten.

ING-ceo Steven van Rijswijk in het FD

Stelling

CFD adviseert terecht om niet te werken met een fijnmazig gemiddelde

Recente editie
Recente editie

VVP 2-2024 introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners, HypotheekCompany, OvFD), Thomas van Uunen (Thomas verzekert) en Dorthe Verheijden (Bij Verheijden). “Er is zoveel wat beter kan”, aldus Dorthe.

Adfiz-directeur Enno Wiertsema neemt het op tegen ChatGPT. “Zou u boarden in een vliegtuig dat uitsluitend door AI-technologie wordt bestuurd?”

Het vrouwenquotum mag ambitieuzer en zeker breder, zegt Pascale van Heugten (La Confiante) in de rubriek ‘Vrouw & Advies’. Sanne Geerts vertelt hoe Geerts verduurzaamt.

In de praktijkrubriek Ken je vak! onder meer AI in de adviespraktijk, aan de slag met zorgplicht, een eerste bespreking van het OCTAS-rapport en aandacht voor de problematiek van de duurzame drager.

In het katern Pensioen & Vermogen verslagen van de kennissessies op het gelijknamige VVP-event van 19 maart. Uiteraard ook aandacht voor de algemene inleidingen door Theo Gommer ( “Verplichtstelling afschaffen en pensioenplicht invoeren”) en Hubrien Meijaard (‘Kies voor écht duurzaam beleggen”).

Bekijk de inhoud
Special Duurzaam Advies
Special Duurzaam Advies

Duurzaamheid is een onderdeel van modern ondernemerschap. Iedere adviseur zal actie moeten ondernemen. Aldus Kees Dullemond (INSVER) in de special Duurzaam Advies 2024, een nauwe samenwerking van VVP en het instituut voor verduurzaming van de financiële sector. De special barst van de tips, praktijkinfo en handige checklists om verduurzaming in het eigen bedrijf vorm te geven én om de klant aan het verduurzamen te krijgen.

Adviseurs Mieke Dadema, Thomas Paardekooper, Alexander Vugts, André Vugts en Paul Burger vertellen hoe zij duurzaam advies in de praktijk brengen. “Duurzaamheid draait om duurzame relaties”, aldus Dadema.

Verder bijdragen van onder meer Adfiz (‘Advies kan duurzaam gedrag verbeteren”), Fred de Jong (“Duurzaam advies aan mkb is integraal”) en het Verbond van Verzekeraars (“Deze transitie gaat alle klanten raken”).

In een rondetafel stellen kennispartners AnsvarIdéa/Turien &Co.,Evi Van Lanschot, INSVER, MainPlus, Obvion: “De wereld verandert, dat is een gegeven, maar wij kunnen nu samen al de richting bepalen.”

Bekijk de inhoud
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief!
 
Special Digitale Innovatie
Special Financieel Vitaal
Special Actief Klantbeheer 2022
Special Samen Sterker / Innovatie 2022
Special Fusies & Overnames 2022
Special Adviesvak als cruciaal beroep
Special Duurzaam Adviseren
Special Business Support
ARAG-special Vertrouwen op het recht
Special Bijzondere Risico's
Special Verzekerd van je huis!