Activeren: modelrapportage voor adviseurs

Adfiz

Adfiz heeft een modelrapportage gemaakt voor een uniforme vastlegging en terugkoppeling van activeringsactiviteiten van adviseurs. De rapportage is te vinden op de Adfiz-site.

Adfiz: "Wij hebben de afgelopen periode met afzonderlijke verzekeraars en het Verbond goed overleg gevoerd over een uniforme vastlegging en terugkoppeling van activeringsactiviteiten van adviseurs. Daarmee wil Adfiz voorkomen dat adviseurs verschillende rapportages voor afzonderlijke verzekeraars moet gaan vullen. De uniforme modelrapportage biedt de zekerheid dat voldoende informatie teruggekoppeld wordt en voorkomt dat er aan iedere verzekeraar andere informatie via andere systemen moet worden teruggekoppeld."

Het model wordt vooralsnog niet geïntegreerd in de systemen van alle verzekeraars. Dat komt omdat de invoering van de uniforme rapportage in de geautomatiseerde verzekeraarssystemen bij enkele verzekeraars op praktische bezwaren stuit. Omdat de inhoud aan alle eisen voldoet, is het model voldoende om aan alle verzekeraars dezelfde verplichte informatie terug te koppelen. Verschillende verzekeraars hebben al bevestigd blij te zijn met het uniforme model en aangegeven dat het model door hen geaccepteerd wordt.

 

Duidelijkheid

Het model geeft duidelijkheid over wat wel en niet op basis van de Nrgfo vastgelegd moet worden, zodat de adviseur weet dat hij aan de eisen voldoet. Het model is besproken met alle grote verzekeraars en in het model zijn de aanpassingen opgenomen die verzekeraars hebben aangegeven. De verzekeraars zijn bekend met dit model.

Adfiz: "Kijk op welke manier je het model kan invoegen in je praktijk en werkwijze. Gebruik het model om de huidige informatieverstrekking te controleren. Communiceer je nu dezelfde informatie? Let op: indien je minder informatie deelt loop je het risico dat de aanbieder bij je terugkomt om nadere informatie op te vragen. Meer informatie delen mag, maar is waarschijnlijk onnodig en in ieder geval niet vereist vanuit de Nrgfo.
Adfiz wijst er verder op dat er een verschil zit t"ussen de gegevens die je moet delen en gegevens die je niet hoeft te delen met de aanbieder, maar die je wel in het klantdossier moet vasthouden over de activeringsinspanning".

Reactie toevoegen

 
Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...