Activeren: modelrapportage voor adviseurs

Adfiz

Adfiz heeft een modelrapportage gemaakt voor een uniforme vastlegging en terugkoppeling van activeringsactiviteiten van adviseurs. De rapportage is te vinden op de Adfiz-site.

Adfiz: "Wij hebben de afgelopen periode met afzonderlijke verzekeraars en het Verbond goed overleg gevoerd over een uniforme vastlegging en terugkoppeling van activeringsactiviteiten van adviseurs. Daarmee wil Adfiz voorkomen dat adviseurs verschillende rapportages voor afzonderlijke verzekeraars moet gaan vullen. De uniforme modelrapportage biedt de zekerheid dat voldoende informatie teruggekoppeld wordt en voorkomt dat er aan iedere verzekeraar andere informatie via andere systemen moet worden teruggekoppeld."

Het model wordt vooralsnog niet geïntegreerd in de systemen van alle verzekeraars. Dat komt omdat de invoering van de uniforme rapportage in de geautomatiseerde verzekeraarssystemen bij enkele verzekeraars op praktische bezwaren stuit. Omdat de inhoud aan alle eisen voldoet, is het model voldoende om aan alle verzekeraars dezelfde verplichte informatie terug te koppelen. Verschillende verzekeraars hebben al bevestigd blij te zijn met het uniforme model en aangegeven dat het model door hen geaccepteerd wordt.

 

Duidelijkheid

Het model geeft duidelijkheid over wat wel en niet op basis van de Nrgfo vastgelegd moet worden, zodat de adviseur weet dat hij aan de eisen voldoet. Het model is besproken met alle grote verzekeraars en in het model zijn de aanpassingen opgenomen die verzekeraars hebben aangegeven. De verzekeraars zijn bekend met dit model.

Adfiz: "Kijk op welke manier je het model kan invoegen in je praktijk en werkwijze. Gebruik het model om de huidige informatieverstrekking te controleren. Communiceer je nu dezelfde informatie? Let op: indien je minder informatie deelt loop je het risico dat de aanbieder bij je terugkomt om nadere informatie op te vragen. Meer informatie delen mag, maar is waarschijnlijk onnodig en in ieder geval niet vereist vanuit de Nrgfo.
Adfiz wijst er verder op dat er een verschil zit t"ussen de gegevens die je moet delen en gegevens die je niet hoeft te delen met de aanbieder, maar die je wel in het klantdossier moet vasthouden over de activeringsinspanning".

Reactie toevoegen

 
Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "De overstromingsdekking van a.s.r. op...

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF zijn genomineerd in de categorie Ketenefficiency van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "Op basis van de data-analyse heeft Onesurance...

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Florius, NN en NN/Ohra zijn genomineerd in de categorie Duurzame Ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024, Dazure, NN en Summa Adviesgroep in de categorie...

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

"Mijn wens voor 2024 is dat we als sector met z’n allen aan de slag gaan met ChatGPT." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. "Want", schrijft...

a.s.r. sluit dossier beleggingsverzekeringen

a.s.r. sluit dossier beleggingsverzekeringen

a.s.r. heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...