Adfiz: onderzoek of klanten nu betere besluiten nemen

Wim Heeres 2015

"Essentieel voor de evaluatie vinden wij de vraag of de klant door het provisieverbod betere besluiten neemt als het gaat om zijn financiën." Dat schrijft Adfiz in haar reactie op de brief van minister Dijsselbloem waarin hij een voorschot neemt op de evaluatie van het provisieverbod in 2017.

Of consumenten betere besluiten nemen sinds de invoering van het provisieverbod hangt nauw samen met de vraag hoe toegankelijk advies is voor groepen consumenten, benadrukt Adfiz. Volgens de branchevereniging voor financieel adviseurs heeft Dijsselbloem "drie goede thema’s te pakken voor zijn evaluatie. Dat geeft vertrouwen, de crux zit hem nu in hoe hij die thema’s gaat evalueren."

Adfiz vindt dat de klant gebaat is bij een cultuur van klantgerichte advisering in plaats van productverkoop. "Dat geldt niet alleen voor de klanten van de onafhankelijk adviseur, maar ook voor klanten die zich laten adviseren door medewerkers van banken en verzekeraars. Het is goed als tegen het licht wordt gehouden of ongewenste sturing nu inderdaad ontbreekt, en natuurlijk wel in alle kanalen. Daarbij is de toegankelijkheid van dat klantgerichte advies voor grote groepen klanten van cruciaal belang."


Zorgen over toegankelijkheid

 

Adfiz heeft eerdere haar zorgen geuit over de vraag of de klant sinds het provisieverbod nu echt betere besluiten neemt voor zijn financiën. "Denk aan consumenten die onvoldoende regelen doordat ze geen advies meer inwinnen, consumenten die te lang in bestaande producten blijven zitten - slecht voor de marktwerking - en het gebrek aan waarborgen voor bewust keuzegedrag in het execution-only kanaal. Voor ons komt dat samen in zorgen over de toegankelijkheid van advies. Die toegankelijkheid heeft de minister als één van drie thema’s benoemd. En dat is goed. Wij gaan ervanuit dat hij daarbij niet alleen naar de prijs van advies kijkt, maar het thema toegankelijkheid in volle breedte en vooral ook de gevolgen voor de klant ervan in de evaluatie meeneemt. Wij zullen daar zeker een bijdrage aan leveren."


Enorme informatieberg

 

Adfiz juicht toe dat in de evaluatie ook naar de effectiviteit van de dvd wordt gekeken. "Wij willen ook graag weten of de enorme bergen verplichte informatie als resultaat hebben dat een consument echt begrijpt met wie hij zaken doet en wat hij koopt. Snapt hij bijvoorbeeld wat de mogelijke gevolgen zijn als hij afziet van een advies? Of als hij kiest voor budgetproducten met budgetvoorwaarden? Financiële beslissingen nemen, is keuzes maken. En die keuzes gaan veel verder dan alleen de vraag hoe en hoeveel de klant moet betalen. We hebben nu de kans om te onderzoeken in hoeverre de klant zich dat ook realiseert." De brief van Dijsselbloem geeft volgens Adfiz "alle mogelijkheden om met zijn allen die kans te grijpen".

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - 17 juni 2016

@ Berend, die 80% geen advies is ook ongeveer mijn praktijkgetal. Er bereiken mij veel vragen, bij opgave van advieskosten haakt overgrote meerderheid meteen af. Voorbeeldje Potentiële klant wil hypotheek met hoge rente oversluiten (goedkoper in de maand) daar belt hij voor. Avondlijk inventarisatiebezoek: resultaat dikke woekerpolis, hypotheekrente loopt volgend jaar toch al af, in huidige situatie dreigt verkoop woning op pensioendatum: polis brengt veel te weinig op, risicodekking is veel te duur. Verwarring alom, het wordt een latertje. Kunt u nog een keer terugkomen met een voorstel wat er dan zou moeten? Ja hoor, ( klant is in handen gevallen van een struikrover met AFM vergunning, dus een beetje brancheverantwoordelijkheid nemen). Met een woekerpolisvrij snelberekeningetje lasten-na-rentedaling en orv toetsberekening avond 2 terug. In hoofdlijnen aangegeven: omzetten polis is plus 47.000 eindkapitaal - bij hetzelfde droevige rendement, dus vast nog méér- op de risicoverzekering kan bijna 6.000 bespaard de komende 15 jaar, met aflossen uit de rentedaling kan dus BIJ EXACT DEZELFDE MAANDLAST bereikt worden dat de woning niet verkocht hoeft, integendeel men kan vrij goedkoop wonen op de pensioendatum. Er zijn van die dagen dat je echt denkt dat je een nuttig en dankbaar beroept hebt. Daarna kapotte grammofooonplaattechniek: als u precies wilt weten hoe dit zit, moet u mij opdracht geen voor advies plus bemiddeling in dezen, de kosten zijn € 950,--. Klant blijft maar vissen: welke maatschappij dan, welk product dan, hoe moet dat dan? Kant B. opgezet: ik kan u prima helpen deze situatie te verbeteren maar dat is circa tien uur werk ( ik ben inmiddels al bijna vier uur bezig, maar vooruit maar) dus voordat ik aan de slag ga wil ik een getekende opdracht tot dienstverlening. Aangezien ik geen kant C heb op mijn grammofoonplaat is het eindresultaat dat de kant het teveel geld vindt, en eerst nog maar een kennis gaat raadplegen, want die werkt op het gemeentehuis, en heeft overal verstand van. Ik 2 avonden voor niks op pad. Klant niet geholpen. En straks van de regen in de drup. Nou ben ik benieuwd onder welke vorm van vooruitgang dit soort - veel voorkomende situaties gaat worden weggeëvalueerd.

Berend Tooms - 16 juni 2016

Beginnen we met met mensen die geen advies vragen, die dat in het verleden ook niet vroegen, maar wel kregen. Zij die nu dus geen informatie/advies (meer) krijgen en dus helemaal geen beslissing (meer) nemen. Een onzichtbare groep, we hebben het/ze nooit gereguistreerd, maar...... >50%? Klaar? Goed, kun je daar nog 10-20% bij optellen die advies doelbewust mijden, doorgaans omdat ze de kosten niet willen nemen. Omdat ze niet zeker weten of ze wel voor een oplossing willen kiezen in de vorm van een financieel product. Valt er een polis op de mat of iets in de mailbox, een product dus, dan wil men de kosten wellicht nog wel op zich nemen, maar alleen advies, verkennen, inventariseren, laten informeren.......... Als ze al geïnteresseerd zijn, dan gaan er toch veel even googlen, misschien eens een familielid, buurman/vrouw? Of ja, men probeert met een keer of 4 bellen naar een adviseur (of 2) toch de informatie bij elkaar te verzamelen die benodigd is voor een, vindt men, onderbouwde beslissing. Hypotheek gaat, vermogensopbouw nauwelijks, risico/uitvaart idem. Zo maar uit de praktijk. Ik verwacht echter dat de uitkomsten van alle onderzoeken heel erg anders zullen zijn. We zullen zien.

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...