Advies mag oriëntatierapport overnemen

Document via Pixabay

Een consument klaagt dat het door de bank verplicht gestelde advies nauwelijks afwijkt van wat hem in oriëntatierapporten al is meegedeeld. Hij eist de 925 euro advieskosten terug. Tevergeefs. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in uitspraak 2020-155: “Het klachtonderdeel gericht op de kwaliteit van het advies kan niet tot toewijzing van de vordering leiden. Naast het feit dat dit door de Bank gemotiveerd is weersproken, is ook overigens niet gebleken dat de Bank tekort is geschoten en niet gehandeld zou hebben als een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur.”

Consument wenste onder ophoging van de geldlening het bestaande bankspaarleningdeel voort te zetten. Vanwege het bestaande bankspaarproduct kon de financieringsaanvraag niet zonder advies worden ingediend.

De consument stelde vraagtekens bij de toegevoegde waarde van het advies. Dit advies week - op een punt na - nauwelijks af van hetgeen in de oriëntatierapporten met consument reeds was gedeeld. Het afwijkende onderdeel had betrekking op het verkrijgen van een duurzaamheidskorting, over welk onderdeel geen advies was verstrekt; de korting is verkregen nadat dit door consument zelf is ontdekt.

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...