Adviseur beëindigt zelf opdracht, geen honorarium

euro's via Pixabay 4

(Kifid-uitspraak GC 2022-0972) De consumenten hebben zich tot de adviseur gewend voor advies en bemiddeling inzake de financiering van de door hen aangekochte woning. Toen na ondertekening van de hypotheekofferte bleek dat de consument haar baan had opgezegd om elders te gaan werken, heeft de adviseur zijn werkzaamheden gestaakt en aanspraak gemaakt op een honorarium (1.395 euro). Naar het oordeel van de Geschillencommissie is niet gebleken dat de consumenten getracht hebben de adviseur of de hypotheekverstrekker opzettelijk te misleiden. Daarnaast heeft de adviseur te snel geoordeeld dat het verkrijgen van de benodigde financiering niet mogelijk was. Onder deze omstandigheden zijn de consumenten gelet op de inhoud van de overeenkomst geen honorarium aan de adviseur verschuldigd. De vordering wordt toegewezen.

De commissie: “Op grond van atikel 7:411 lid 1 BW heeft de adviseur in beginsel recht op een naar redelijkheid vast te stellen honorarium nu de opdracht die de consumenten aan de adviseur hebben gegeven voortijdig is beëindigd. Gelet op artikel 7:413 lid 2 BW mag van deze wettelijke regeling echter in de overeenkomst ten voordele van de consumenten worden afgeweken. Hiervan is in dit geval sprake. De opdrachtovereenkomst bepaalt immers dat de opdrachtgever, in dit geval consumenten, bij voortijdige beëindiging van de opdracht door de opdrachtgever een deel van het honorarium van 2.295 euro verschuldigd is. Er is door de adviseur niet bedongen dat tevens een honorarium verschuldigd is indien de adviseur zelf de opdracht beëindigd. Aangezien het de adviseur is geweest die de opdracht heeft beëindigd heeft hij volgens de opdrachtovereenkomst geen aanspraak op vergoeding van de uitgevoerde werkzaamheden.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Geen recht op duurzaamheidskorting

Geen recht op duurzaamheidskorting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0894) De consument en zijn (inmiddels ex-)partner hebben in 2020 bij Florius een hypothecaire geldlening afgesloten met een rentevastperiode...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag...

Consument klaagt te laat over fout adviseur

Consument klaagt te laat over fout adviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0887) De consument heeft niet tijdig, nadat zij dit had moeten ontdekken, geklaagd over de door haar gestelde gebrekkige prestatie van de...

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0877) De consument heeft een beroep op de verzekering gedaan nadat zijn woonark is gezonken. De verzekeraar heeft dekking afgewezen, onder...