Adviseur handelde niet professioneel
(Kifid-uitspraak GC 2021-0914) De consumenten menen dat de adviseur tekort is geschoten in zijn dienstverlening. Gelet op de omstandigheden van het geval is de Geschillencommissie van oordeel dat het onredelijk is dat de adviseur (OOK Financieel Advies) aanspraak wenst te blijven maken op de volledige advieskosten van 3.500 euro. Daarbij is de commissie van oordeel dat de consumenten niet de dupe mogen worden van het conflict dat zich heeft afgespeeld tussen de vennoten van het advieskantoor. Dit getuigt niet van professionaliteit. De commissie is van oordeel dat de adviseur 1.000 euro aan de consumenten moet vergoeden.
De commissie: “Hoewel niet ter discussie staat dat de consumenten een (passende) hypothecaire geldlening hebben verkregen en bepaalde kosten niet voorzien waren (zoals de hoogte van de overwaarde), is de commissie van oordeel dat de kwaliteit van de dienstverlening van de adviseur beter had gekund. Gelet op de zorgplicht die op de adviseur rust, had het op zijn weg gelegen om (meer) rekening te houden met de wens van de consumenten om niets uit eigen middelen te betalen. Voor zover deze wens (mogelijk) niet haalbaar was, had het op de weg van de adviseur gelegen om de consumenten duidelijk en vooraf hierover te informeren.
“Verder is de commissie van oordeel dat op voorhand duidelijk was dat de consumenten verlenging van het renteaanbod moesten aanvragen met als gevolg de verschuldigde bereidstellingsprovisie. De adviseur had dit kunnen weten op basis van de informatie die bij hem bekend was, waaronder de koopovereenkomst van de nieuwe woning van de consumenten. Uit de koopovereenkomst bleek ook wanneer de ontbindende voorwaarden zouden verstrijken en niet is gebleken dat de adviseur zich heeft ingespannen om vóór het verstrijken van die datum de bindende offerte van de geldverstrekker te verkrijgen.
“Daarnaast is het gebleken dat de consumenten in de interne klachtprocedure onbedoeld verzeild zijn geraakt in het conflict dat zich afspeelde binnen de organisatie van de adviseur (er bestonden verschillende visies ten aanzien van (de behandeling van) de klacht van de consumenten, red.). Dit heeft er onder meer toe geleid dat de vennoten niet een eenduidig antwoord op de klacht van de consumenten hebben kunnen geven, zoals ook in de klachtprocedure bij Kifid is gebleken. Dit getuigt niet van de professionaliteit die de consumenten van de adviseur mochten verwachten.”
Reactie toevoegen
Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan
(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...
Adviseur was te veel alleen doorgeefluik
(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...
Geen zoete afdronk voor klager
(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...
Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie
(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...
Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige
(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...
Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille
(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...
(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...
Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar
Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...
Duur taxiritje voor verzekeraar
(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...