Adviseur handelde niet professioneel

Klacht via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-0914) De consumenten menen dat de adviseur tekort is geschoten in zijn dienstverlening. Gelet op de omstandigheden van het geval is de Geschillencommissie van oordeel dat het onredelijk is dat de adviseur (OOK Financieel Advies) aanspraak wenst te blijven maken op de volledige advieskosten van 3.500 euro. Daarbij is de commissie van oordeel dat de consumenten niet de dupe mogen worden van het conflict dat zich heeft afgespeeld tussen de vennoten van het advieskantoor. Dit getuigt niet van professionaliteit. De commissie is van oordeel dat de adviseur 1.000 euro aan de consumenten moet vergoeden.

De commissie: “Hoewel niet ter discussie staat dat de consumenten een (passende) hypothecaire geldlening hebben verkregen en bepaalde kosten niet voorzien waren (zoals de hoogte van de overwaarde), is de commissie van oordeel dat de kwaliteit van de dienstverlening van de  adviseur beter had gekund. Gelet op de zorgplicht die op de adviseur rust, had het op zijn weg gelegen om (meer) rekening te houden met de wens van de consumenten om niets uit eigen middelen te betalen. Voor zover deze wens (mogelijk) niet haalbaar was, had het op de weg van de adviseur gelegen om de consumenten duidelijk en vooraf hierover te informeren.

“Verder is de commissie van oordeel dat op voorhand duidelijk was dat de consumenten verlenging van het renteaanbod moesten aanvragen met als gevolg de verschuldigde bereidstellingsprovisie. De adviseur had dit kunnen weten op basis van de informatie die bij hem bekend was, waaronder de koopovereenkomst van de nieuwe woning van de consumenten. Uit de koopovereenkomst bleek ook wanneer de ontbindende voorwaarden zouden verstrijken en niet is gebleken dat de adviseur zich heeft ingespannen om vóór het verstrijken van die datum de bindende offerte van de geldverstrekker te verkrijgen.

“Daarnaast is het gebleken dat de consumenten in de interne klachtprocedure onbedoeld verzeild zijn geraakt in het conflict dat zich afspeelde binnen de organisatie van de adviseur (er bestonden verschillende visies ten aanzien van (de behandeling van) de klacht van de consumenten, red.). Dit heeft er onder meer toe geleid dat de vennoten niet een eenduidig antwoord op de klacht van de consumenten hebben kunnen geven, zoals ook in de klachtprocedure bij Kifid is gebleken. Dit getuigt niet van de professionaliteit die de consumenten van de adviseur mochten verwachten.”

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...