Aegon moet eindwaarde beleggingsverzekering opnieuw berekenen zonder provisiekosten

Rekenmachine via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-0234) Aegon moet de eindwaarde van een beleggingsverzekering opnieuw berekenen en daarbij de provisiekosten buiten beschouwing laten. Dit blijkt uit een vrijdag gepubliceerde uitspraak van de Geschillencommissie van Kifid. Bij het sluiten van de beleggingsverzekering heeft de verzekeraar productdocumentatie verstrekt, waaruit de consument niet heeft kunnen afleiden dat provisiekosten in rekening worden gebracht. De Geschillencommissie van Kifid oordeelt dat tussen de verzekeraar en de consument geen wilsovereenstemming heeft bestaan over het in rekening brengen van provisiekosten. De provisiekosten zijn ten onrechte in rekening gebracht en mogen om die reden bij herberekening van de eindwaarde van de beleggingsverzekering niet worden meegenomen.

In 1993 was de verzekeraar nog niet verplicht om consumenten te informeren over de hoogte van de kosten of de mogelijke gevolgen van kosten voor het te bereiken beleggingsresultaat. De Geschillencommissie kijkt echter ook naar wat de verzekeraar en de consument hebben afgesproken en wat zij op basis van de polis en verzekeringsvoorwaarden redelijkerwijs van elkaar mogen verwachten. In de offerte voor deze consument zijn twee prognoserendementen te vinden, maar zonder enige toelichting op de berekening hiervan. In het clausuleblad is te vinden dat bij een belegging in het AEGON Mix Fund voor beheer een geringe inhouding op de opbrengst van het fonds zal plaatsvinden. En in de voorwaarden is kort vermeld dat bij de bepaling van de afkoopwaarde en premievrijmaking rekening wordt gehouden met eerste kosten. Wat die kosten zijn is niet vermeld. De Geschillencommissie constateert dat de eerste kosten, waaronder de provisiekosten, in de productdocumentatie verder niet zijn genoemd.

Reactie toevoegen

 
Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Geen recht op duurzaamheidskorting

Geen recht op duurzaamheidskorting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0894) De consument en zijn (inmiddels ex-)partner hebben in 2020 bij Florius een hypothecaire geldlening afgesloten met een rentevastperiode...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag...

Consument klaagt te laat over fout adviseur

Consument klaagt te laat over fout adviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0887) De consument heeft niet tijdig, nadat zij dit had moeten ontdekken, geklaagd over de door haar gestelde gebrekkige prestatie van de...