Aegon moet helft advieskosten vergoeden

euro's via Pixabay 4

(Kifid-uitspraak GC 2022-0360) Om tot een juiste berekening van het te verevenen kapitaal te komen, was de consument naar het oordeel van de Geschillencommissie genoodzaakt een financieel adviseur in te schakelen. Maar niet alle werkzaamheden van de financieel adviseur die de consument heeft betaald, zien op de herberekening van de verevening van het pensioenkapitaal. De vordering van de consument wordt gedeeltelijk toegewezen.

Op 31 oktober 2018 heeft de consument de verzekeraar (Aegon) gemachtigd om vanaf dat moment de communicatie over zijn pensioenaanspraken via zijn financieel adviseur te laten verlopen. Tussen de consument en de verzekeraar is vervolgens een geschil ontstaan over de vergoeding van de kosten van de financieel adviseur. De consument was het niet eens met het aanbod van de verzekeraar om een derde deel van die kosten te vergoeden.

De commissie: “Een deel van die werkzaamheden was gericht op het vastleggen van andere afspraken tussen de consument en zijn ex-echtgenote. In elk geval is niet aannemelijk geworden dat dit deel van de werkzaamheden betrekking had op de verdeling van het te verevenen pensioenkapitaal. De commissie wijst daarom naar billijkheid een vergoeding toe, die zij begroot op de helft van de gevorderde kosten. De slotsom is derhalve dat de vordering van de consument tot een bedrag van 1.384 euro zal worden toegewezen.”

Veeg uit pan

De commissie geeft Aegon en passant een veeg uit de zorgplichtpan: “Bij de beoordeling van de klacht is allereerst van belang dat de commissie vaststelt dat de toenmalige verzekeringsadviseur van de consument in mei 2011 per e-mail aan de verzekeraar heeft gemeld dat het te verevenen pensioenkapitaal voor 50/50 verdeeld zou moeten worden. In dat licht bezien is het de commissie niet duidelijk geworden waarom de verzekeraar bij het opstellen van het UPO 2017 een verdeling van 20/80 heeft aangehouden. Ook de hoorzitting heeft op dit punt geen nieuwe inzichten opgeleverd. De commissie is daarom van oordeel dat de verzekeraar in zijn zorgplicht is tekortgeschoten door de gevraagde 50/50 verdeling van het te verevenen pensioenkapitaal niet deugdelijk te vermelden.”

 

Reactie toevoegen

 
Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...