Aegon moet helft advieskosten vergoeden

euro's via Pixabay 4

(Kifid-uitspraak GC 2022-0360) Om tot een juiste berekening van het te verevenen kapitaal te komen, was de consument naar het oordeel van de Geschillencommissie genoodzaakt een financieel adviseur in te schakelen. Maar niet alle werkzaamheden van de financieel adviseur die de consument heeft betaald, zien op de herberekening van de verevening van het pensioenkapitaal. De vordering van de consument wordt gedeeltelijk toegewezen.

Op 31 oktober 2018 heeft de consument de verzekeraar (Aegon) gemachtigd om vanaf dat moment de communicatie over zijn pensioenaanspraken via zijn financieel adviseur te laten verlopen. Tussen de consument en de verzekeraar is vervolgens een geschil ontstaan over de vergoeding van de kosten van de financieel adviseur. De consument was het niet eens met het aanbod van de verzekeraar om een derde deel van die kosten te vergoeden.

De commissie: “Een deel van die werkzaamheden was gericht op het vastleggen van andere afspraken tussen de consument en zijn ex-echtgenote. In elk geval is niet aannemelijk geworden dat dit deel van de werkzaamheden betrekking had op de verdeling van het te verevenen pensioenkapitaal. De commissie wijst daarom naar billijkheid een vergoeding toe, die zij begroot op de helft van de gevorderde kosten. De slotsom is derhalve dat de vordering van de consument tot een bedrag van 1.384 euro zal worden toegewezen.”

Veeg uit pan

De commissie geeft Aegon en passant een veeg uit de zorgplichtpan: “Bij de beoordeling van de klacht is allereerst van belang dat de commissie vaststelt dat de toenmalige verzekeringsadviseur van de consument in mei 2011 per e-mail aan de verzekeraar heeft gemeld dat het te verevenen pensioenkapitaal voor 50/50 verdeeld zou moeten worden. In dat licht bezien is het de commissie niet duidelijk geworden waarom de verzekeraar bij het opstellen van het UPO 2017 een verdeling van 20/80 heeft aangehouden. Ook de hoorzitting heeft op dit punt geen nieuwe inzichten opgeleverd. De commissie is daarom van oordeel dat de verzekeraar in zijn zorgplicht is tekortgeschoten door de gevraagde 50/50 verdeling van het te verevenen pensioenkapitaal niet deugdelijk te vermelden.”

 

Reactie toevoegen

 
Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Geen recht op duurzaamheidskorting

Geen recht op duurzaamheidskorting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0894) De consument en zijn (inmiddels ex-)partner hebben in 2020 bij Florius een hypothecaire geldlening afgesloten met een rentevastperiode...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag...

Consument klaagt te laat over fout adviseur

Consument klaagt te laat over fout adviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0887) De consument heeft niet tijdig, nadat zij dit had moeten ontdekken, geklaagd over de door haar gestelde gebrekkige prestatie van de...