AFM: activering consumenten met woekerpolis afgerond

Woekerpolis (dossier)

Verzekeraars hebben hun klanten met een beleggingsverzekering gewezen op de mogelijkheden om hun financiële situatie te verbeteren. In 9 procent van de gevallen hebben verzekeraars de klant niet kunnen bereiken of heeft de klant geen keuze kenbaar gemaakt. De wettelijke activeringsplicht voor verzekeraars inzake beleggingsverzekeringen is hiermee afgerond, aldus de AFM. Het door verzekeraars opgerichte loket hersteladvies beleggingsverzekeringen blijft nog tot eind augustus open.

In 2017 en 2018 bracht de AFM verslag uit over het activeren van klanten met een pensioen- en hypotheekgebonden beleggingsverzekering. Nu is ook de controle afgerond over de overige beleggingsverzekeringen, zoals bijvoorbeeld spaarplannen of studieverzekeringen. Verzekeraars hebben 100 procent van hun klanten met een beleggingsverzekering geactiveerd. Uit beide onderzoeken onder in totaal negentie verzekeraars blijkt dat 91 procent van de klanten ook is bereikt. Hiervan heeft 80 procent bewust een keuze kenbaar gemaakt over de voortgang van de beleggingsverzekering. Dat kan zijn door de polis af te kopen, aan te passen of bewust niet te wijzigen. 9% is ondanks de inspanningen van verzekeraars niet bereikt of heeft geen keuze kenbaar gemaakt.

Volgens de AFM is het van belang dat klanten ook na activering bij hun verzekeraar terecht kunnen. Daarom is met verzekeraars afgesproken dat zij zich blijven inspannen om de situatie van hun klanten met een beleggingsverzekering te verbeteren. Hieruit volgen vier zaken: 

  1. Verzekeraars blijven klanten met een beleggingsverzekering ondersteunen als klanten dat willen.
  2. Is de verwachte aangroei in vermogen van de polis lager dan de toekomstige premie-inleg? Dan moet de verzekeraar klanten, die eerder niet zijn bereikt of die nog geen weloverwogen keuze hebben gemaakt, binnen zes maanden een passende oplossing bieden.
  3. De AFM spoort hypotheekaanbieders aan om hun klanten in kaart te brengen waarbij een beleggingsverzekering gekoppeld is aan een aflossingsvrije hypotheek. Vervolgens gaan aanbieders, indien nodig, de klanten activeren om financiële problemen in de toekomst te voorkomen.
  4. Als een klant zich in een schrijnende situatie bevindt, zal de verzekeraar zich inspannen om tot een coulante oplossing te komen.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

peter veldhuizen - advies 1 juli 2019

Beleggen is angst en hebzucht. De AFM zette druk op maatschappijen en adviseurs. De mensen die hebben afgekocht of omzetting naar sparen zijn gegaan, zijn de klos. Ook vaak fiscaal,(de overheid lacht) maar mensen die domweg niets hebben gedaan, die zijn NU het beste af. De overheid moet veel minder met dit soort aangelegenheden bemoeien evenals de voorschriften maximale hypotheek bij een lange rentevaste periode. Meer aflossen dan 50% WOZ is eigenlijk waanzin. De renteaftrek is ook al beperkt tot max. 30 jaar en de renteaftrek wordt ook beknibbeld. De overheid verandert de spelregels binnen de speelduur van het sparen/beleggen/hypotheken traject. Hierdoor moet je zaken steeds aanpassen, of als je de veranderingen zou hebben kunnen weten, dan was je er niet aan begonnen. De huizenmarkt komt hierdoor ook vast te zitten en de starter kan geen kant op, maar de 60+ ook niet.

Meer over
Hypotheek is een commitment

Hypotheek is een commitment

(Zdenka van Schaik van de AFM in VVP 2) Hypotheek is een commitment, maatwerk in het bijzonder. De standaardleennorm biedt voor de meeste huizenkopers een passende...

Jaarverslag AFM: oproep om lange termijn in het vizier te houden

Jaarverslag AFM: oproep om lange termijn in het vizier te houden

De aanhoudende crises moeten niet afleiden van het maken van langetermijnplannen en -beleid. Die oproep doet bestuursvoorzitter Laura van Geest bij de presentatie...

AFM: "Digitalisering zal grote invloed hebben op verzekeringsmarkt"

AFM: "Digitalisering zal grote invloed hebben op verzekeringsmarkt"

Digitalisering zal een grote invloed hebben op de verzekeringsmarkt het komende decennium. Met de gegevens van consumenten zal het mogelijk zijn om verzekeringen...

AFM-boete van 1,7 miljoen euro voor Janus Henderson

AFM-boete van 1,7 miljoen euro voor Janus Henderson

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 1.700.000 euro opgelegd aan de wereldwijde vermogensbeheerder Janus Henderson Group plc. De boete is opgelegd omdat Janus...

Hypotheekadviseur vraagt lang niet altijd naar studieschuld

Hypotheekadviseur vraagt lang niet altijd naar studieschuld

De AFM noemt het opvallend dat bij vier op de tien starters door de hypotheekadviseur niet werd gevraagd naar een eventuele studieschuld. Ook naar een private lease...

Verduurzaming eigen woning vooral met spaargeld

Verduurzaming eigen woning vooral met spaargeld

Bijna twee op de vijf hypotheeksluiters reserveerden bij het recent afsluiten van de nieuwe hypotheek een bedrag voor verduurzaming. Van de hypotheekbezitters gaf...

Martin van Rijn van AFM naar DNB

Martin van Rijn van AFM naar DNB

Martin van Rijn stopt op 24 mei 2023 als voorzitter van de RvT van de AFM. Dan loopt zijn termijn af. Per 1 juni 2023 wordt hij voorzitter van de Raad van Commissarissen...

Betere uitleg nodig bij verhoging pensioenen

Betere uitleg nodig bij verhoging pensioenen

Meerdere van de pensioenfondsen die vorig jaar overgingen tot verhogingen van de pensioenen hebben daarover niet duidelijk genoeg gecommuniceerd met hun deelnemers....

Toezichthouders breiden samenwerking digitaal toezicht uit

Toezichthouders breiden samenwerking digitaal toezicht uit

Het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT) richt twee extra Kamers op voor het afstemmen van toezicht op online platforms en op kunstmatige intelligentie. Bij...

Drempels voor consumenten bij zelf opbouwen pensioen

Drempels voor consumenten bij zelf opbouwen pensioen

De AFM roept de sector op om te werken aan de bekendheid, toegankelijkheid en vergelijkbaarheid van de derde pensioenpijler. De toegang tot het derdepijlerpensioen...