Bank hoefde niet mee te werken aan afsluiten twee nieuwe leningen

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak CvB 2021-0039) Consument heeft in 2008 een hypothecaire geldlening bij de Rabobank afgesloten voor oorspronkelijk 270.000 euro. Aan de lening is een spaarverzekering gekoppeld voor een bedrag van 170.000 euro. Omdat de rente inmiddels flink is gedaald, wil consument de rente verlagen voor het gedeelte van lening waarvoor de spaarverzekering niet geldt. Hij is van mening dat hij de lening intern zou moeten kunnen oversluiten onder gebruikmaking van het boetevrije bedrag van de oorspronkelijke hoofdsom. De bank meent dat sprake zou zijn van een splitsing van de lening en dat uit de algemene voorwaarden volgt dat per nieuw leningdeel moet worden bepaald wat de boetevrije aflossingsruimte is. De Commissie van Beroep is van oordeel dat de bank niet contractueel verplicht is mee te werken aan het splitsen van de lening of het afsluiten van twee nieuwe leningen. Consument krijgt dus geen gelijk. De beslissing van de Geschillencommissie blijft in stand.

Naar het oordeel van de Commissie van Beroep is “de bank (contractueel) niet verplicht om mee te werken aan het voorstel van consument. Daartoe is het volgende redengevend. Op grond van de Algemene Voorwaarden is consument bij vervroegde aflossing van de  lening een vergoeding aan de bank verschuldigd als de rekenrente op het moment van de vervroegde aflossing lager is dan de door consument verschuldigde rente. Verder bepalen de Algemene Voorwaarden dat consument per kalenderjaar 20 procent van het oorspronkelijke leningbedrag mag aflossen zonder dat hij daarvoor een vergoeding is verschuldigd. Consument kan dus jaarlijks een bedrag van 54.000 euro vergoedingsvrij aflossen. Zou consument de lening willen oversluiten bij een andere geldverstrekker, dan lost hij de SpaarZeker Hypotheek af en sluit hij een nieuwe lening bij een andere geldverstrekker.  In dat geval zou de bank bij het berekenen van de verschuldigde vergoeding voor vervroegd  aflossen, rekening houden met de vergoedingsvrije ruimte van 54.000 euro.

“In dit geval wil consument de lening echter niet (gedeeltelijk) vervroegd aflossen. Feitelijk
wil hij in plaats van de SpaarZeker Hypotheek twee nieuwe leningen bij de bank sluiten:  een OpBouw Hypotheek en een aflossingsvrije hypotheek, waarbij de huidige lening alleen  ‘fictief’ wordt afgelost. De bank is niet contractueel verplicht mee te werken het sluiten  van twee nieuwe leningen en/of aan het splitsen van de oorspronkelijke lening in twee  leningdelen. De ‘fictieve’ aflossing valt ook niet gelijk te stellen aan een werkelijke aflossing, zoals hiervoor omschreven.”

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

(Rechtspraak) De adviseur sloot abusievelijk geen ORV af voor de consument, maar deze klaagde te laat. Tot dat oordeel komt de Rechtbank Noord-Holland. De consument...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...