Bank hoefde niet mee te werken aan afsluiten twee nieuwe leningen

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak CvB 2021-0039) Consument heeft in 2008 een hypothecaire geldlening bij de Rabobank afgesloten voor oorspronkelijk 270.000 euro. Aan de lening is een spaarverzekering gekoppeld voor een bedrag van 170.000 euro. Omdat de rente inmiddels flink is gedaald, wil consument de rente verlagen voor het gedeelte van lening waarvoor de spaarverzekering niet geldt. Hij is van mening dat hij de lening intern zou moeten kunnen oversluiten onder gebruikmaking van het boetevrije bedrag van de oorspronkelijke hoofdsom. De bank meent dat sprake zou zijn van een splitsing van de lening en dat uit de algemene voorwaarden volgt dat per nieuw leningdeel moet worden bepaald wat de boetevrije aflossingsruimte is. De Commissie van Beroep is van oordeel dat de bank niet contractueel verplicht is mee te werken aan het splitsen van de lening of het afsluiten van twee nieuwe leningen. Consument krijgt dus geen gelijk. De beslissing van de Geschillencommissie blijft in stand.

Naar het oordeel van de Commissie van Beroep is “de bank (contractueel) niet verplicht om mee te werken aan het voorstel van consument. Daartoe is het volgende redengevend. Op grond van de Algemene Voorwaarden is consument bij vervroegde aflossing van de  lening een vergoeding aan de bank verschuldigd als de rekenrente op het moment van de vervroegde aflossing lager is dan de door consument verschuldigde rente. Verder bepalen de Algemene Voorwaarden dat consument per kalenderjaar 20 procent van het oorspronkelijke leningbedrag mag aflossen zonder dat hij daarvoor een vergoeding is verschuldigd. Consument kan dus jaarlijks een bedrag van 54.000 euro vergoedingsvrij aflossen. Zou consument de lening willen oversluiten bij een andere geldverstrekker, dan lost hij de SpaarZeker Hypotheek af en sluit hij een nieuwe lening bij een andere geldverstrekker.  In dat geval zou de bank bij het berekenen van de verschuldigde vergoeding voor vervroegd  aflossen, rekening houden met de vergoedingsvrije ruimte van 54.000 euro.

“In dit geval wil consument de lening echter niet (gedeeltelijk) vervroegd aflossen. Feitelijk
wil hij in plaats van de SpaarZeker Hypotheek twee nieuwe leningen bij de bank sluiten:  een OpBouw Hypotheek en een aflossingsvrije hypotheek, waarbij de huidige lening alleen  ‘fictief’ wordt afgelost. De bank is niet contractueel verplicht mee te werken het sluiten  van twee nieuwe leningen en/of aan het splitsen van de oorspronkelijke lening in twee  leningdelen. De ‘fictieve’ aflossing valt ook niet gelijk te stellen aan een werkelijke aflossing, zoals hiervoor omschreven.”

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...