Banken, adviseurs en AFM verdienen volgens 'Kassa' de 'Schijtlijster Trofee'

Lijster via Pixabay

'Kassa' riep het publiek zaterdagavond op - in een item over nazorg bij ORV - om onder andere Rabobank, NVB en AFM te nomineren voor de 'Schijtlijster Trofee'. De partijen wilden niet aanschuiven voor verder gesprek over de volgens 'Kassa' onvoldoende nazorg. Andere partijen die 'Kassa' volgens eigen zeggen benaderd, maar die ook niet aan tafel wilden nemen: ING, SNS, Consumentenbond, OvFD.

Wél aan tafel: commercieel directeur Indra Frishert van Dazure. Zij riep de sector op om als keten de kwestie structureel op te lossen. Adviseurs zijn in dit geval ook weer afhankelijk van de verzekeraars.

'Kassa' toonde een geval waarin Rabobank/Interpolis de premie van een klant verlaagde van 110 naar 38,48 euro en hem 2.000 euro compensatie gaf. Dit nadat de klant zich had beklaagd. Rabobank omschrijft haar aanbod als coulance als onderdeel van het klachtenmanagement. Structureel beweegt de bank dus niet. Hetzelfde geldt andere partijen, die überhaupt nog niks willen doen.

Ook adviseurs laten het volgens 'Kassa' afweten. "De assurantietussenpersoon staat over het algemeen niet te trappelen om mee te werken", aldus het programma. 

'Kassa' blijft volhouden dat de adviseur de zaak moet oplossen, terwijl de premie - zoals Frishert aangaf - de verantwoordelijkheid is van de verzekeraar. De verplichting tot nazorg, aldus 'Kassa', berust nu eenmaal bij de adviseur.

Frishert pleitte ervoor dat andere verzekeraars het voorbeeld van Dazure volgen, dat de premie voor bestaande klanten automatisch verlaagt als de premie voor nieuwe klanten lager is. De afgelopen tien jaar heeft Dazure zo vijf keer de premie voor bestaande klanten naar beneden bijgesteld. Frishert zei dat ze had verwacht dat meer verzekeraars het voorbeeld van Dazure zouden volgen. Maar dat is dus niet gebeurd.

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
CGA-voorzitter schetst oplossing problematiek delen klantdata

CGA-voorzitter schetst oplossing problematiek delen klantdata

Een uniforme overeenkomst van opdracht met gestandaardiseerde uitsluitingen en disclaimers. Dat is volgens voorzitter Michael Mackaaij van de Contactgroep Automatisering...

AFM gaat onderscheid duiden tussen informeren en adviseren in beheerfase

AFM gaat onderscheid duiden tussen informeren en adviseren in beheerfase

De AFM gaat het onderscheid tussen informeren en adviseren in de beheerfase nader duiden. Aldus de toezichthouder in een toelichting op een passage in zijn dinsdag...

CvB Kifid bevestigt: geen te lage ORV-dekking geadviseerd

CvB Kifid bevestigt: geen te lage ORV-dekking geadviseerd

(Kifid-uitspraak CvB 2021-0018) Adviseur Bert Verbrugge (Van Bruggen Adviesgroep Haarlem) heeft in 2006 geen te lage ORV-dekking geadviseerd. De Kifid-commissie...

Koersdaling geen wezenlijke wijziging beleggingspolis

Koersdaling geen wezenlijke wijziging beleggingspolis

De nazorgverplichting van een adviseur reikt bij beleggingsverzekeringen niet zover dat hij contact met consument diende op te nemen omdat de koersen van de aandelen...

Uitspraak Kifid inzake ABN Amro onderstreept gelijk St. Geldbelangen en Kassa

Uitspraak Kifid inzake ABN Amro onderstreept gelijk St. Geldbelangen en Kassa

Na Credit Agricole Consumer Finance (waaronder Interbank, Ribank, De Nederlandsche Voorschotbank en Intermediaire Voorschotbank) moet nu ook ABN Amro teveel betaalde...

Laksheid kost adviseur klant en geld

Laksheid kost adviseur klant en geld

(Kifid-uitspraak GC 2021-0075) De consument heeft een service-abonnement overeenkomst gesloten bij de tussenpersoon waarin is opgenomen dat de tussenpersoon voor...

Forse claims vermeende schending nazorgplicht

Forse claims vermeende schending nazorgplicht

(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 6-2020) NAZORG – Sinds de uitspraak van de Kifid Commissie van Beroep dat er geen premienazorgplicht is bij...

ORV-uitspraak doorgetrokken naar AOV

ORV-uitspraak doorgetrokken naar AOV

(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 6-2020) NAZORG – Ter beoordeling lag de vraag voor of Vanbreda Risk & Benefits tekort is geschoten in zijn...

"ABN Amro verzaakt maatschappelijke taak"

"ABN Amro verzaakt maatschappelijke taak"

"ABN Amro heeft aantoonbaar te hoge kosten berekend en heeft daarmee – als systeembank – haar maatschappelijke taak verzaakt en alleen maar de eigen...

Adviseur heeft geen nazorgplicht klant regelmatig te bezoeken

Adviseur heeft geen nazorgplicht klant regelmatig te bezoeken

De nazorgplicht van tussenpersonen strekt niet zo ver dat zij hun klanten regelmatig dienen te bezoeken en/of regelmatig dienen uit te nodigen voor een gesprek op...