Banken, adviseurs en AFM verdienen volgens 'Kassa' de 'Schijtlijster Trofee'

Lijster via Pixabay

'Kassa' riep het publiek zaterdagavond op - in een item over nazorg bij ORV - om onder andere Rabobank, NVB en AFM te nomineren voor de 'Schijtlijster Trofee'. De partijen wilden niet aanschuiven voor verder gesprek over de volgens 'Kassa' onvoldoende nazorg. Andere partijen die 'Kassa' volgens eigen zeggen benaderd, maar die ook niet aan tafel wilden nemen: ING, SNS, Consumentenbond, OvFD.

Wél aan tafel: commercieel directeur Indra Frishert van Dazure. Zij riep de sector op om als keten de kwestie structureel op te lossen. Adviseurs zijn in dit geval ook weer afhankelijk van de verzekeraars.

'Kassa' toonde een geval waarin Rabobank/Interpolis de premie van een klant verlaagde van 110 naar 38,48 euro en hem 2.000 euro compensatie gaf. Dit nadat de klant zich had beklaagd. Rabobank omschrijft haar aanbod als coulance als onderdeel van het klachtenmanagement. Structureel beweegt de bank dus niet. Hetzelfde geldt andere partijen, die überhaupt nog niks willen doen.

Ook adviseurs laten het volgens 'Kassa' afweten. "De assurantietussenpersoon staat over het algemeen niet te trappelen om mee te werken", aldus het programma. 

'Kassa' blijft volhouden dat de adviseur de zaak moet oplossen, terwijl de premie - zoals Frishert aangaf - de verantwoordelijkheid is van de verzekeraar. De verplichting tot nazorg, aldus 'Kassa', berust nu eenmaal bij de adviseur.

Frishert pleitte ervoor dat andere verzekeraars het voorbeeld van Dazure volgen, dat de premie voor bestaande klanten automatisch verlaagt als de premie voor nieuwe klanten lager is. De afgelopen tien jaar heeft Dazure zo vijf keer de premie voor bestaande klanten naar beneden bijgesteld. Frishert zei dat ze had verwacht dat meer verzekeraars het voorbeeld van Dazure zouden volgen. Maar dat is dus niet gebeurd.

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Nazorg

Nazorg

De op de adviseur rustende verplichtingen na het advies- en bemiddelingstraject worden in de eerste plaats ingekleurd door de in artikel 7:401 Burgerlijk Wetboek...

Adviseur kan opzegging nazorgovereenkomst niet weigeren

Adviseur kan opzegging nazorgovereenkomst niet weigeren

Een financieel adviseur kan het opzeggen van een nazorgovereenkomst door een consument niet uitsluiten, zo concludeert de Geschillencommissie van Kifid uitspraak...

Adviseur heeft voorsprong op Googles en Lemonades

Adviseur heeft voorsprong op Googles en Lemonades

Denk voortdurend: wat wil de klant? En maak duidelijke afspraken, leg deze goed vast en kom ze na. Dan kom je als financieel adviseur echt al een heel eind als het...

Vertrouwensrelatie had altijd al de toekomst

Vertrouwensrelatie had altijd al de toekomst

(door Edwin Herdink, voorzitter CFD) Het is wat mij persoonlijk betreft kristalhelder. De klant heeft het meeste vertrouwen in de financieel adviseur en daar ligt...

NIBE-SVV: webinar vernieuwing zorgplicht

NIBE-SVV: webinar vernieuwing zorgplicht

NIBE-SVV organiseert op maandagavond 25 november het webinar 'De vernieuwing van zorgplicht'. Te gast zijn deze keer Silvia Janssen, eigenaar van Onkar Compliance,...

OvFD: "Belangrijk dat nazorg naar adviseur gaat"

OvFD: "Belangrijk dat nazorg naar adviseur gaat"

De OvFD zegt op www.kop-munt.nl "steeds vaker te zien dat klanten uit vrees voor de kosten van de adviseur zelf wijzigingen in het product gaan aanbrengen via de...

"Kantoren zoeken passend verdienmodel bij onderhoud"

"Kantoren zoeken passend verdienmodel bij onderhoud"

Vrij algemeen leeft de visie dat een groter deel van de werkzaamheden van het advieskantoor in de komende jaren zal bestaan uit onderhoud van in het verleden afgesloten...

"Nazorg linksom of rechtsom aantrekkelijker maken"

"Nazorg linksom of rechtsom aantrekkelijker maken"

"Het wordt tijd dat we nazorg linksom of rechtsom aantrekkelijker maken voor zowel klanten als adviseurs." dat schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandelijkse...

CFD haalt hard uit naar Consumentenbond

CFD haalt hard uit naar Consumentenbond

CFD verwijt Kassa en de Consumentenbond "tendentieuze berichtgeving inzake het verzuimen van de nazorg bij overlijdensrisicoverzekeringen. In hun berichtgeving wekken...

GeldXpert eventueel naar rechter in nazorgkwestie

GeldXpert eventueel naar rechter in nazorgkwestie

GeldXpert stapt eventueel naar de rechter om duidelijkheid te verkrijgen over de reikwijdte van nazorg. Dat schrijft de keten in een reactie aan Kassa. De reactie...