Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

Rechtershamer via Pixabay

(Rechtspraak) De adviseur sloot abusievelijk geen ORV af voor de consument, maar deze klaagde te laat. Tot dat oordeel komt de Rechtbank Noord-Holland.

De consument vorderde 88.039,75 euro.

De rechtbank: "Onbetwist is dat [eiseres] en [betrokkene 1] KRK opdracht hebben gegeven om ten aanzien van leningdeel 101 van de hypotheek zorg te dragen voor het afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering. KRK heeft weliswaar alle daartoe benodigde digitale documenten ingevuld en voorbereid maar simpelweg niet op de knop gedrukt waarmee de aanvraag voor het afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering daadwerkelijk in gang zou worden gezet.

"De rechtbank volgt [eiseres] niet in haar stelling dat zij het gebrek aan periodieke (premie)afschrijvingen niet heeft hoeven opmerken omdat haar man de administratie regelde. Ook voor zover de afschrijvingen niet van haar eigen rekening zou worden afgeschreven maar van een en/of-rekening, wat overigens niet is gesteld, geldt, dat - het niet opmerken dat geen premie werd betaald voor de overlijdensrisicoverzekeringen van partijen - voor rekening en risico van [eiseres] dient te komen. De rechtbank merkt verder nog op dat [eiseres] (en [betrokkene 1]) er ook niet van uit kon(den) of mocht(en) gaan dat de premie in het bedrag van de hypotheekafschrijvingen was opgenomen, omdat de overlijdensrisicoverzekering niet via de bank liep die de hypotheek heeft verstrekt. [Eiseres] en [betrokkene 1] hebben tijdens het adviesgesprek met KRK immers zelf gekozen voor TAF verzekeringen als verzekeraar.

"[Eiseres] diende er voorts ook zelf op bedacht te zijn dat zij (en [betrokkene 1]) nog geen gezondheidsverklaring had(den) ingevuld. Daarbij weegt de rechtbank mee dat [eiseres] en [betrokkene 1] zelf aan KRK hebben aangegeven, dat zij een overlijdensrisicoverzekering wenselijk achtten en – blijkens het meldingsformulier van [eiseres] aan DAS en de verklaring van de neef van [betrokkene 1] – ook al eerder hypotheken met een daaraan gekoppelde overlijdensrisicoverzekering hebben afgesloten. [Eiseres] wist dan ook wat de gang van zaken was en dat er een gezondheidsverklaring nodig was, nu zij (en [betrokkene 1]) dit proces in ieder geval al eerder had(den) doorlopen.
 
"Ook uit het feit dat [eiseres] nooit een verzekeringspolis heeft ontvangen, had zij moeten opmaken dat er geen overlijdensrisicoverzekering tot stand was gekomen. Uit het feit dat [eiseres] na het overlijden van [betrokkene 1] op zoek ging naar die polis maar deze niet aantrof, blijkt overigens wel dat zij er zich wel degelijk van bewust was dat men bij het afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering een verzekeringspolis ontvangt. Aan de stelling van [eiseres] dat zij dit niet behoefde op te merken omdat haar man de administratie deed, gaat de rechtbank voorbij nu dit niet opmerken in de risicosfeer van [eiseres] ligt.
 
"De rechtbank is gelet op het voorgaande van oordeel dat [eiseres], medio 2017, enkele maanden na het afsluiten, had moeten ontdekken dat er door KRK geen (kruislingse) overlijdensrisicoverzekering was afgesloten. [eiseres] (en [betrokkene 1]) heeft immers geen gezondheidsverklaring ingevuld, er zijn geen polis bescheiden ontvangen en daarnaast zijn er geen premies geïncasseerd. Dat had [eiseres] na verloop van enkele maanden moeten zijn opgevallen. [eiseres] heeft KRK bijna vijf jaar later, na het overlijden van [betrokkene 1], voor het eerst hierover benaderd."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
WAM-verzekeraar moet toch uitkeren in zaak handremtrekker

WAM-verzekeraar moet toch uitkeren in zaak handremtrekker

(Rechtspraak) Als iemand anders dan de bestuurder de handrem aantrekt, wat in dit geval gebeurde met rampzalige gevolgen, is de bestuurder verkeersslachtoffer. Aldus...

Hof geeft Allianz alsnog gelijk, risicowijziging door hennepkwekerij ten onrechte niet gemeld

Hof geeft Allianz alsnog gelijk, risicowijziging door hennepkwekerij ten onrechte niet gemeld

(Rechtspraak) Verweerders bewoonden een chalet op een woonwagenstandplaats. Zij hadden een inboedel- en een opstalverzekering afgesloten bij Allianz. Het chalet...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Steigerbouwers steigeren vergeefs bij rechtbank

Steigerbouwers steigeren vergeefs bij rechtbank

(Rechtspraak) Eisers zijn twee aannemingsbedrijven die samen een huis aan het bouwen waren toen een storm schade veroorzaakte aan het dak. Ook zijn er door de storm...

Gerechtshof: Rabobank is onafhankelijke tussenpersoon

Gerechtshof: Rabobank is onafhankelijke tussenpersoon

(Rechtspraak) Het Gerechshof 's-Hertogenbosch maakt korte metten met de stelling dat Rabobank geen onafhankelijke tussenpersoon zou ziin. Dit in het hoger beroep...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

Bescherming van inkomen verdient aandacht adviseur

Bescherming van inkomen verdient aandacht adviseur

(Uit katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Blijf weg uit je persoonlijke aannames: dat de klant het niet wil of te duur vindt. Maak inkomensbescherming een belangrijk...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...