Boete adviseur van ruim 10.000 euro voor schenden zorgplicht

Kifid kantoor

Adviseur Rood&Burgh Verzekeringen uit Haarlem moet een consument een bedrag van 10.921,88 terugbetalen wegens schending van de zorgplicht, zo blijkt uit bindende uitspraak 2019-302 van de Geschillencommissie Kifid.

Wat is het geval? Tussen een consument en Rood&Burgh Verzekeringen is een overeenkomst van opdracht tot stand gekomen voor bemiddeling/advies bij een financieringsaanvraag. De consument meent dat zij door de ten onrechte gewekte verwachtingen door de adviseur schade hebben geleden. Daartoe stelt de consument dat de adviseur hen erop had moeten wijzen dat de financiering (mogelijk) niet tijdig rond zou zijn en de gevolgen hiervan.

De Commissie heeft opgemerkt dat de adviseur in letterlijke bewoordingen in een e-mail aan de consumenten heeft verklaard dat de ‘stukken akkoord zijn bevonden’ en dat hij later die week een bindend voorstel verwachtte. Hierdoor bestond er geen twijfel bij de consument over de tijdige totstandkoming van de financiering. Daarbij heeft de adviseur ter zitting verklaard dat de geldverstrekker de financieringsaanvraag nooit goed had mogen keuren. De Commissie overweegt dat de adviseur toerekenbaar tekort is geschoten in zijn dienstverlening. De consument heeft meerdere kostenposten gevorderd, te weten: de boete, de extra kosten voor de notaris, woonkosten, advieskosten van de nieuwe adviseur en kosten voor de bestede tijd aan contact over de financiering. Een gedeelte van deze kostenposten acht de commissie niet toewijsbaar. Daarom wijst de commissie de vordering van de consumenten gedeeltelijk toe.

Reactie toevoegen

 
Kifid: boeterente Quion niet te hoog

Kifid: boeterente Quion niet te hoog

(Kifid-uitspraak Uitspraak 2021-0881)  Een consument meldt zich bij het Kifid omdat hij in de veronderstelling is dat Quion een te hoge boeterente heeft berekend....

Kifid: klager geen consument, klacht niet behandelbaar

Kifid: klager geen consument, klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2021-0877) Klager vordert een bedrag van 450.00 euro van de Rabobank. De bank had een hypothecaire lening verstrekt bedoeld om de aankoop van...

Kifid: ING had dossier niet op orde en moet klantrelatie herstellen

Kifid: ING had dossier niet op orde en moet klantrelatie herstellen

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2021-0837) Volgens ING heeft een consument hypotheekfraude gepleegd door niet te melden dat een hypothecaire...

Kifid: aanvraag extra financiering niet kosteloos

Kifid: aanvraag extra financiering niet kosteloos

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2021-0818) Omdat adviseur en consument geen goede afspraken hebben gemaakt over de dienstverlening, mag de adviseur opnieuw...

Kifid: klacht zzp-er niet behandelbaar

Kifid: klacht zzp-er niet behandelbaar

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2021-0814) Uit de auto van een zzp'er wordt meetapparatuur gestolen die hij gebruikt voor zijn werk in de verwarmingsbranche....

Kifid: onderzoekskosten fraude voor consument

Kifid: onderzoekskosten fraude voor consument

(Kifid-uitspraak 2021-0746) Een consument dient bij ASR een schadeclaim in na diefstal van geluids- en muziekapparatuur. Echter, de diefstal bleek later plaats te...

Kifid: vervalste nota, geen uitkering

Kifid: vervalste nota, geen uitkering

(Kifid-uitspraak 2021-0724) Een consument heeft naar aanleiding van een straatroof een claim ingediend bij Achmea. Ter onderbouwing van die claim heeft zij een aantal...

Kifid: verzekeringsvoorwaarden niet voor meerdere uitleg vatbaar

Kifid: verzekeringsvoorwaarden niet voor meerdere uitleg vatbaar

(Kifid-uitspraak GC 2021-0707). Een consument verschilt van mening met BNP Paribas Cardif over de uitleg van de verzekeringsvoorwaarden. Volgens Kifid zijn deze...

Kifid: afzeggen afspraak geen schending zorgplicht

Kifid: afzeggen afspraak geen schending zorgplicht

(Kifid uitspraak GC 2021-0684) De consument heeft in het verleden met zijn ex-partner een hypothecaire geldlening afgesloten bij ABN Amro. Nadat de consument en...

Kifid: opzettelijke misleiding loont niet

Kifid: opzettelijke misleiding loont niet

Een verzekeraar die na een ongeval namens zijn verzekerde aansprakelijkheid erkent voor de schade van de tegenpartij moet de vaststaande schade in beginsel vergoeden,...