Christian Bouter likes & unlikes

Christian Bouter 2014

Veel adviseurs zijn online slecht vindbaar. Een gemiste kans, meent Christian Bouter (Advieskeuze.nl) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

"Steeds meer geldverstrekkers zien in dat de meeste bezoekers op hun website op zoek zijn naar een offline kanaal om een hypotheek te regelen. Lokale financieel advieskantoren zijn daarbij uitstekend in staat om de transactie te realiseren. De betrokkenheid tussen klant en financieel adviseur is groot. Klanten zien de waarde van het advies dat hen wordt geboden en zijn ook bereid dit zowel online als offline uit te dragen. Veel hypotheekadviseurs hebben mede daardoor weinig moeite met het werven van nieuwe klanten. Klanttevredenheid en onderzoek daarnaar is voor de wat grotere financieel adviesorganisaties al tijden een speerpunt. Een nieuwe tendens is dat steeds meer marktpartijen inzien dat zij (mede)verantwoordelijk zijn in het scheppen van een geloofwaardig beeld over de dienstverlening richting consumenten. Door deze toenemende openheid zal ongetwijfeld meer duidelijk worden welke financieel dienstverleners ook na het afsluiten van een hypotheek of verzekering een goede service en zorgplicht bieden."

Wat kan er beter in de financiële sector?

"Op ons platform zien wij een groot verschil tussen hypotheek- en verzekeringsadviseurs als het gaat om openheid over de dienstverlening, tarieven en klanttevredenheid. Ongetwijfeld heeft het provisieverbod een verschil gemaakt in de hypotheeksector: het is voor adviseurs onontbeerlijk geworden om hun toegevoegde waarde te laten zien. De tendens die in de hypotheekbranche zichtbaar is, zou meer uit mogen waaien naar andere dienstverleningssectoren. Nog (te)veel verzekeringskantoren nemen online marketing niet serieus en worden dus slecht gevonden op internet. Terwijl bijna iedereen zich eerst online oriënteert voordat ze een keuze maken. Veel kantoordirecteuren zien er ook tegenop, omdat ze denken dat ze de strijd aan moeten gaan met de direct writers en vergelijkers. Dat is echter een grote gemiste kans want heel veel consumenten en ook zakelijke klanten (zzp en mkb) zoeken juist online naar een goede financieel adviseur in de buurt. Ook verzekeraars zouden daarom de lokale financieel adviseur een prominente plek moeten geven in de online klantroutes op hun eigen website en de mijnomgeving."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Robin van Beem likes & unlikes

Robin van Beem likes & unlikes

"Adviseurs mogen veel luider op de trom slaan", zegt Robin van Beem (Polis Advocaten) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP Online. Wat...

Leo de Boer likes & unlikes

Leo de Boer likes & unlikes

"De wereld wordt niet digitaal, de wereld ís digitaal." Aldus Leo de Boer (Verbond van Verzekeraars) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...

Ewald Bary likes & unlikes

Ewald Bary likes & unlikes

"Goed nieuws, geen boetes”, zegt Ewald Bary (Lindenhaeghe) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP. Wat gaat er momenteel goed in...

Bert Sonneveld likes & unlikes

Bert Sonneveld likes & unlikes

"Wij zien de kwaliteit van de dienstverlening door assurantieadviseurs omhoog gaan", zegt Bert Sonneveld (de Vereende) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...

Ron van Kesteren likes & unlikes

Ron van Kesteren likes & unlikes

"Het klantbelang centraal stellen is geen project met een einddatum, het vraagt om continue aandacht." Dat stelt Ron van Kesteren (Stichting toetsing verzekeraars)...

Antoinette Kalkman likes & unlikes

Antoinette Kalkman likes & unlikes

"We moeten blijven oppassen dat automatisering niet leidend wordt, maar echt ondersteunend blijft aan de klantbenadering." Aldus Antoinette Kalkman (FlexFront) in...

Jos Baeten likes & unlikes

Jos Baeten likes & unlikes

Het besef dat de financiële sector uit moet gaan van de behoeften van de klant in plaats van alleen het aanbieden van producten is echt ingedaald. Dat zegt...

Michel Schaft likes & unlikes

Michel Schaft likes & unlikes

"Er gaat een moment komen dat de consument zelf de overregulering in de financiële sector afstraft." Dat stelt Michel Schaft (mede-oprichter we are sure) in...

Björn Jalving likes & unlikes

Björn Jalving likes & unlikes

"Wat gaan we doen om meer waarde toe te voegen aan financiële producten? Op deze vragen hoor ik in de markt nog te weinig antwoorden." Aldus Björn Jalving...

Richard Meinders likes & unlikes

Richard Meinders likes & unlikes

"Ik zou graag zien dat er een brede dialoog binnen de sector op gang komt om het evenwicht tussen de commerciële en maatschappelijke belangen te behouden dan...