Commissie van Beroep Kifid: DEGIRO bezondigde zich aan misleiding

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak CvB 2023-0030) De Commissie van Beroep oordeelt dat DEGIRO de consument heeft willen misleiden over de werkelijke gang van zaken. De broker heeft bijzonder onzorgvuldig gehandeld tegenover de consument door over de manier van orderuitvoering langdurig te zwijgen en onjuiste informatie te geven. De redelijke kosten die de consument heeft moeten maken om de waarheid boven tafel te krijgen, zijn te beschouwen als schade vanwege de genoemde tekortkoming. De Commissie van Beroep stelt vast dat de broker hiervoor 24.000 euro aan de consument moet vergoeden.

DEGIRO moet ook 750 euro aan proceskosten vergoeden en 7.500 euro aan nadeel dat de consument heeft ondervonden van het onjuist uitvoeren van zijn orders.

De Geschillencommissie kwam eerder op een schadevergoeding van 3.027,30 euro. De Geschillencommissie vond: “DEGIRO heeft fouten gemaakt in de informatievoorziening, maar de commissie acht niet aannemelijk dat DEGIRO daarbij opzettelijk heeft gehandeld om te willen misleiden.”

Onwaar

De Commissie van Beroep stelt vast dat de broker sinds februari 2020 de orders niet meer direct to market uitvoerde, maar via de smart order router van Morgan Stanley. Ook staat vast dat deze verandering van order- en uitvoeringsbeleid een omvangrijke operatie was. Daarom is het aannemelijk dat de broker deze wijziging ruim vóór februari 2020 heeft ingezet. De Commissie van Beroep concludeert dat de broker haar klanten niet persoonlijk en niet via de website heeft geïnformeerd over het feit dat orders niet meer direct to market op Euronext werden geplaatst. Op de orderoverzichten bleef de broker vermelden dat dit wel het geval was. Ook heeft de broker niet weersproken dat in antwoord op gerichte vragen van de consument zij herhaaldelijk is blijven bevestigen dat orders direct to market waren uitgevoerd, hoewel dit onwaar was.

De commissie: “Het is de verantwoordelijkheid van de broker om te zorgen dat klanten tijdig, correct en volledig worden geïnformeerd over een dergelijke ingrijpende wijziging van het order- en uitvoeringsbeleid.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6-2023) Ik verwacht de komende jaren meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...