Commissie van Beroep Kifid: DEGIRO bezondigde zich aan misleiding

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak CvB 2023-0030) De Commissie van Beroep oordeelt dat DEGIRO de consument heeft willen misleiden over de werkelijke gang van zaken. De broker heeft bijzonder onzorgvuldig gehandeld tegenover de consument door over de manier van orderuitvoering langdurig te zwijgen en onjuiste informatie te geven. De redelijke kosten die de consument heeft moeten maken om de waarheid boven tafel te krijgen, zijn te beschouwen als schade vanwege de genoemde tekortkoming. De Commissie van Beroep stelt vast dat de broker hiervoor 24.000 euro aan de consument moet vergoeden.

DEGIRO moet ook 750 euro aan proceskosten vergoeden en 7.500 euro aan nadeel dat de consument heeft ondervonden van het onjuist uitvoeren van zijn orders.

De Geschillencommissie kwam eerder op een schadevergoeding van 3.027,30 euro. De Geschillencommissie vond: “DEGIRO heeft fouten gemaakt in de informatievoorziening, maar de commissie acht niet aannemelijk dat DEGIRO daarbij opzettelijk heeft gehandeld om te willen misleiden.”

Onwaar

De Commissie van Beroep stelt vast dat de broker sinds februari 2020 de orders niet meer direct to market uitvoerde, maar via de smart order router van Morgan Stanley. Ook staat vast dat deze verandering van order- en uitvoeringsbeleid een omvangrijke operatie was. Daarom is het aannemelijk dat de broker deze wijziging ruim vóór februari 2020 heeft ingezet. De Commissie van Beroep concludeert dat de broker haar klanten niet persoonlijk en niet via de website heeft geïnformeerd over het feit dat orders niet meer direct to market op Euronext werden geplaatst. Op de orderoverzichten bleef de broker vermelden dat dit wel het geval was. Ook heeft de broker niet weersproken dat in antwoord op gerichte vragen van de consument zij herhaaldelijk is blijven bevestigen dat orders direct to market waren uitgevoerd, hoewel dit onwaar was.

De commissie: “Het is de verantwoordelijkheid van de broker om te zorgen dat klanten tijdig, correct en volledig worden geïnformeerd over een dergelijke ingrijpende wijziging van het order- en uitvoeringsbeleid.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...