Commissie van Beroep Kifid: DEGIRO bezondigde zich aan misleiding

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak CvB 2023-0030) De Commissie van Beroep oordeelt dat DEGIRO de consument heeft willen misleiden over de werkelijke gang van zaken. De broker heeft bijzonder onzorgvuldig gehandeld tegenover de consument door over de manier van orderuitvoering langdurig te zwijgen en onjuiste informatie te geven. De redelijke kosten die de consument heeft moeten maken om de waarheid boven tafel te krijgen, zijn te beschouwen als schade vanwege de genoemde tekortkoming. De Commissie van Beroep stelt vast dat de broker hiervoor 24.000 euro aan de consument moet vergoeden.

DEGIRO moet ook 750 euro aan proceskosten vergoeden en 7.500 euro aan nadeel dat de consument heeft ondervonden van het onjuist uitvoeren van zijn orders.

De Geschillencommissie kwam eerder op een schadevergoeding van 3.027,30 euro. De Geschillencommissie vond: “DEGIRO heeft fouten gemaakt in de informatievoorziening, maar de commissie acht niet aannemelijk dat DEGIRO daarbij opzettelijk heeft gehandeld om te willen misleiden.”

Onwaar

De Commissie van Beroep stelt vast dat de broker sinds februari 2020 de orders niet meer direct to market uitvoerde, maar via de smart order router van Morgan Stanley. Ook staat vast dat deze verandering van order- en uitvoeringsbeleid een omvangrijke operatie was. Daarom is het aannemelijk dat de broker deze wijziging ruim vóór februari 2020 heeft ingezet. De Commissie van Beroep concludeert dat de broker haar klanten niet persoonlijk en niet via de website heeft geïnformeerd over het feit dat orders niet meer direct to market op Euronext werden geplaatst. Op de orderoverzichten bleef de broker vermelden dat dit wel het geval was. Ook heeft de broker niet weersproken dat in antwoord op gerichte vragen van de consument zij herhaaldelijk is blijven bevestigen dat orders direct to market waren uitgevoerd, hoewel dit onwaar was.

De commissie: “Het is de verantwoordelijkheid van de broker om te zorgen dat klanten tijdig, correct en volledig worden geïnformeerd over een dergelijke ingrijpende wijziging van het order- en uitvoeringsbeleid.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...