Conflict RegioBank en VRA over aanpassing vergoedingenmodel

RegioBank, logo twitter

De verhoging van de franchise fee en de plicht om RegioBank producten af te nemen. Dat zou kortweg het conflict behelzen tussen de Regiobank en de Verenigde Regiobank Adviseurs (VRA), die de belangen behartigt van de Regiobank kantoren.

Agendapunt tijdens de algemene ledenvergadering van 19 november was de toelichting van de directie van RegioBank over de aanpassingen van het vergoedingenmodel met ingang van 2020. Kort voor de vergadering ontstond volgens een aanwezige onenigheid tussen het VRA-bestuur en de directie van de RegioBank over de karige informatie die, zo vlak voor het ingaan van de maatregelen, gedeeld zou gaan worden. Hierop heeft de directie Van RegioBank besloten niet deel te nemen aan de vergadering.

RegioBank zou druk zetten op de onafhankelijkheid van de RegioBanken door te gaan werken met een puntensysteem. De kantoren krijgen punten voor het afsluiten van RegioBank- producten en bij onvoldoende punten zou de samenwerking worden beëindigd. Tijdens de vergadering werd besloten een bedrag beschikbaar te stellen voor juridische expertise en bijstand.

In een toelichting benadrukt RegioBank de bank met de hoogste klanttevredenheid van Nederland te zijn. “Om fit te zijn voor de toekomst voeren wij een veranderingsprogramma door zodat wij ook in de toekomst de hoogste klanttevredenheid kunnen realiseren. Dit veranderingsprogramma doen wij gezamenlijk op een zorgvuldige wijze. Hierin is ook de onafhankelijkheid naar de toekomst verankerd zodat complexe producten als hypotheken, naast de producten van RegioBank, ook die van andere aanbieders geadviseerd kunnen worden.   Vanwege de zorgvuldigheid verzorgen wij uitleg op de kantoren zelf. Hiervoor maken wij een rondgang langs de kantoren.”

Volgens RegioBank is er geen sprake van tijdsdruk op RegioBank adviseurs. “Het gaat om zorgvuldigheid en zeker niet om het korte tijdsbestek. In het verlengde van zorgvuldig met elkaar omgaan maken wij een rondgang langs de kantoren om de veranderingen toe te lichten en te bespreken hoe gezamenlijk de lokale invulling en ambities van het kantoor kunnen worden vormgegeven om zo ook het toekomstige succes waar te maken.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Claim je rol als financieel dienstverlener

Claim je rol als financieel dienstverlener

“Het adviesvak zal de komende jaren alleen maar in betekenis toenemen. In een complexer wordende wereld zullen mensen meer behoefte krijgen aan persoonlijk...

Regiobank: let op de financiën van uw kind

Regiobank: let op de financiën van uw kind

In de financiële opvoeding van hun kinderen besteden ouders relatief weinig aandacht aan het (uit)lenen en uitgeven van geld, zo blijkt uit onderzoek onder...

RegioBank moet indirecte schade vergoeden

RegioBank moet indirecte schade vergoeden

Een verzuim van de bank leidde volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet tot directe schade, maar mogelijk wel tot indirecte schade....

Veel animo voor leeghalen spaarrekeningen bij negatieve rente

Veel animo voor leeghalen spaarrekeningen bij negatieve rente

Bijna vier op de tien Nederlanders halen hun spaargeld van hun spaarrekening bij een negatieve spaarrente, aldus onderzoek van Radar onder ruim 32.000 respondenten...

SNS Bank wordt de volksbank

SNS Bank wordt de volksbank

SNS Bank heeft de ambitie een bank met de menselijke maat te worden. Daar hoort ook een nieuwe naam bij. Per 1 januari 2017 wijzigt de naam SNS Bank in de Volksbank...

Vezis: "erkenning meerwaarde persoonlijk advies"

Vezis: "erkenning meerwaarde persoonlijk advies"

Vorige week werd RegioBank door consumenten uitgeroepen als de hoogst gewaardeerde bank. "De toekenning van de Customer Centric DNA Award is vooral een erkenning...

Regio bank meest klantgerichte bank

Regio bank meest klantgerichte bank

RegioBank is uitgeroepen tot meest klantgerichte bank van Nederland, zo bleek tijdens de uitreiking van de CCDNA Awards. Voorafgaand aan de uitreiking deelden ruim...

"Regiobank beste geldverstrekker"

"Regiobank beste geldverstrekker"

Regiobank is door hypotheekadviseurs uitgeroepen tot de beste geldverstrekker van Nederland. Dit in onderzoek door MWM2 in opdracht van De Nationale Hypotheekbank....

Klant wil geldautomaat in eigen woonplaats

Klant wil geldautomaat in eigen woonplaats

De bank is voor inwoners ook belangrijk (67 procent), maar die afwezigheid wordt minder vaak als een probleem ervaren (28 procent) dan de afwezigheid van een geldautomaat...

Adfiz en Regiobank winnaars Hypotheken Awards 2015

Adfiz en Regiobank winnaars Hypotheken Awards 2015

Adfiz en Regiobank zijn de winnaars van de Hypotheken Awards 2015. De winnaars werden bekend gemaakt tijdens het 24e Hypotheken Event van IIR en GfK. Regiobank ontving...