Consument mocht er niet op vertrouwen dat overeenkomst ongewijzigd was voortgezet

Document via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-0488) De consument heeft in 2008 een service-abonnement afgesloten bij de rechtsvoorganger van de adviseur. Daarvan maakte een jaarlijkse controle op de hypotheek en de jaarlijkse belastingaangifte deel uit. De adviseur heeft aangegeven dat deze afspraken zijn gewijzigd in 2016, toen een nieuwe overeenkomst werd gesloten. De Geschillencommissie volgt dat verweer van de adviseur. De klacht van consument dat de hypothecaire geldlening niet jaarlijks is gecontroleerd wordt om die reden afgewezen.

De commissie: “Onweersproken heeft de adviseur gesteld dat er tot aan de wijziging van de overeenkomst jaarlijks een vraag- en opdrachtformulier werd verzonden aan klanten, waarin onder meer werd gevraagd of onderhoud van de hypotheek en verzekeringen gewenst werd. Nadat de overeenkomst wijzigde doordat de nieuwe overeenkomst in 2016 werd gesloten, heeft de adviseur dergelijke formulieren niet langer verzonden.

“Naar het oordeel van de commissie kon de consument er niet op vertrouwen dat de overeenkomst ongewijzigd was voortgezet. Het had het op de weg van de consument gelegen om vragen te stellen over de inhoud van de nieuwe overeenkomst die in 2016 gesloten werd, met name omdat daarin de vraag werd gesteld of een service-abonnement gewenst werd. Door het selectievakje niet te vullen, kon de consument er niet zonder meer vanuit gaan dat de dienstverlening uit 2008 ongewijzigd werd voortgezet. Dat geldt in het bijzonder omdat de dienstverlening ook daadwerkelijk wijzigde en de jaarlijkse formulieren niet langer werden verstuurd. Ook bepaalde die nieuwe overeenkomst dat de prijs van de belastingaangifte, die reeds op grond van die bestaande overeenkomst werd gedaan, met 50 procent werd verhoogd. Ook dit had tot vragen aan de zijde van de consument moeten leiden over de wijze waarop de dienstverlening wijzigde. De commissie concludeert daaruit dat een jaarlijkse controle van de hypotheek en verzekeringen geen onderdeel meer uitmaakte van de nieuwe overeenkomst. Uit de door consument aangedragen feiten valt ook niet op te maken dat die controle na 2016 feitelijk nog wel is gedaan, zodat consument zich ook niet kan beroepen op gewekte verwachtingen.”

Reactie toevoegen

 
Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Geen recht op duurzaamheidskorting

Geen recht op duurzaamheidskorting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0894) De consument en zijn (inmiddels ex-)partner hebben in 2020 bij Florius een hypothecaire geldlening afgesloten met een rentevastperiode...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag...

Consument klaagt te laat over fout adviseur

Consument klaagt te laat over fout adviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0887) De consument heeft niet tijdig, nadat zij dit had moeten ontdekken, geklaagd over de door haar gestelde gebrekkige prestatie van de...

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0877) De consument heeft een beroep op de verzekering gedaan nadat zijn woonark is gezonken. De verzekeraar heeft dekking afgewezen, onder...