Consument was nadrukkelijk akkoord met beperkt casco dekking caravan

Caravan 2 via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0517) De consument houdt de tussenpersoon aansprakelijk voor de schade die hij lijdt doordat schade aan zijn caravan niet was gedekt onder zijn caravanverzekering. De Geschillencommissie is van oordeel dat de tussenpersoon zijn zorgplicht niet heeft geschonden en dus niet aansprakelijk is jegens de consument. De vordering wordt afgewezen.

De commissie: “De tussenpersoon verweert zich en stelt dat dat hij op 6 oktober 2021 met de consument overleg heeft gehad om te inventariseren welke verzekeringen de consument op dat moment had lopen. Aan de hand hiervan heeft de tussenpersoon een offerte opgesteld en hebben partijen op 11 november 2023 telefonisch overleg met elkaar gehad. (…) In de offerte stond de caravanverzekering met de beperkt casco dekking. De reden voor de beperkte dekking was dat de caravan uit 2007 stamde en dus al wat ouder was. Dit is met de consument besproken en hij was hiermee akkoord. Van het overleg van 22 december 2021 heeft de tussenpersoon een gesprekverslag gemaakt. Daarin staan de afgesproken dekkingen per verzekering en dus ook de caravanverzekering met beperkt casco dekking. De consument heeft dit gespreksverslag ontvangen en ook voor akkoord ondertekend. Vervolgens heeft de consument voor de caravanverzekering de polisbescheiden ontvangen met nogmaals een uitleg over de dekking per verzekering. Daarop heeft de consument niet geprotesteerd. Ook hieruit blijkt dat de consument met de beperkte dekking van de caravanverzekering akkoord was. De commissie is van oordeel dat de tussenpersoon met zijn toelichting, het gespreksverslag en de polisbescheiden de klacht van de consument voldoende gemotiveerd heeft betwist.”

Reactie toevoegen

 
Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6-2023) Ik verwacht de komende jaren meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...