Consument was nadrukkelijk akkoord met beperkt casco dekking caravan

Caravan 2 via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0517) De consument houdt de tussenpersoon aansprakelijk voor de schade die hij lijdt doordat schade aan zijn caravan niet was gedekt onder zijn caravanverzekering. De Geschillencommissie is van oordeel dat de tussenpersoon zijn zorgplicht niet heeft geschonden en dus niet aansprakelijk is jegens de consument. De vordering wordt afgewezen.

De commissie: “De tussenpersoon verweert zich en stelt dat dat hij op 6 oktober 2021 met de consument overleg heeft gehad om te inventariseren welke verzekeringen de consument op dat moment had lopen. Aan de hand hiervan heeft de tussenpersoon een offerte opgesteld en hebben partijen op 11 november 2023 telefonisch overleg met elkaar gehad. (…) In de offerte stond de caravanverzekering met de beperkt casco dekking. De reden voor de beperkte dekking was dat de caravan uit 2007 stamde en dus al wat ouder was. Dit is met de consument besproken en hij was hiermee akkoord. Van het overleg van 22 december 2021 heeft de tussenpersoon een gesprekverslag gemaakt. Daarin staan de afgesproken dekkingen per verzekering en dus ook de caravanverzekering met beperkt casco dekking. De consument heeft dit gespreksverslag ontvangen en ook voor akkoord ondertekend. Vervolgens heeft de consument voor de caravanverzekering de polisbescheiden ontvangen met nogmaals een uitleg over de dekking per verzekering. Daarop heeft de consument niet geprotesteerd. Ook hieruit blijkt dat de consument met de beperkte dekking van de caravanverzekering akkoord was. De commissie is van oordeel dat de tussenpersoon met zijn toelichting, het gespreksverslag en de polisbescheiden de klacht van de consument voldoende gemotiveerd heeft betwist.”

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...