Consumentenbond pleit voor transparantie kapitaalverzekeringen
Sandra Molenaar, algemeen directeur van de Consumentenbond, zal op 27 januari in de Tweede Kamer pleiten voor meer transparantie bij kapitaalverzekeringen. Zij leidt hiermee het Kamerdebat in over het burgerinitiatief Tijd voor Transparantie.
Het Kamerdebat start om 14.45 uur. Molenaar spreekt aan het begin van het debat. Daarna gaat de Kamer in debat met elkaar en met de minister van Financiën, Sigrid Kaag.. Het debat is live te volgen.
In Nederland zijn miljoenen kapitaalverzekeringen afgesloten. "Deze verzekeringen zijn vaak bedoeld om een hypotheek af te lossen of om te sparen voor een (aanvullend) pensioen. Maar veel verzekeraars zijn niet helder over alle kosten die zij op de verzekering inhouden. Zo worden fondsbeheerkosten vaag aangegeven met percentages, maar niet gespecificeerd. Consumenten kunnen zich zo geen beeld vormen van wat dat betekent voor het rendement op hun polis. Aan het einde van de looptijd blijkt dan ook vaak dat het daadwerkelijk opgebouwde kapitaal flink tegenvalt", aldus de Consumentenbond.
De verzekeraars zeggen zich aan de regels te houden, maar die regels schieten te kort, zo stelt de Consumentenbond. "Daarom moet de wet worden aangepast: aanbieders moeten verplicht worden om hun klanten volledig en transparant te informeren over álle kosten die worden ingehouden, jaarlijks, over de gehele looptijd en in euro’s. Alleen zo kunnen consumenten een goede afweging maken over of ze de verzekering afsluiten, behouden of aanpassen."
De Consumentenbond, ConsumentenClaim, de Vereniging Woekerpolis.nl en de Stichting Woekerpolisproces startten in 2020 het ‘Burgerinitiatief: Transparante jaaroverzichten kapitaalverzekeringen’ om zo het onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer te krijgen. Op 29 oktober 2020 overhandigden Sandra Molenaar en Stef Smit, directeur Consumentenclaim, het burgerinitiatief met ruim 52.000 handtekeningen aan de Tweede Kamer.
Reactie toevoegen
Reacties
Jack Umans - Assuplan b.v. 28 januari 2022
Mosterd na de maaltijd !!.
Meer over
Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald
Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...
Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"
Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...
Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"
De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...
Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit
De Consumentenbond pleit voor de oprichting van een Pensioenautoriteit waar consumenten terechtkunnen met al hun vragen en klachten over hun pensioen. Sandra Molenaar,...
Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro
De Consumentenbond is teleurgesteld en maakt zich zorgen over een glijdende schaal nu ABN Amro bij haar plan blijft om per 1 juli kosten in rekening te brengen voor...
Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen
De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekering...
"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"
Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over hun schadevergoedingen, stelt de Consumentenbond in de jongste Consumentengids. Marlies Feytens, onderzoeker bij de...
"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"
Zorgverzekeraars geven hun klanten nog steeds onvoldoende informatie over de afspraken die zij maken met zorgverleners, meent de Consumentenbond. Ook zijn ze niet...
Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt
De Consumentenbond start een onderzoek naar misstanden in de kredietmarkt en gaat gedupeerden helpen om te veel betaalde rente terug te krijgen. De bond: "De kredietverstrekker...
Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen
Consumenten die slachtoffer zijn geworden van cybercriminaliteit, zoals helpdeskfraude, phishing of hacks, kunnen vanaf nu terecht bij de Cyberhulplijn van de Consumentenbond....