Doorlopend...

WC-papier via Pixabay

Een doorlopende annuleringsverzekering hoeft niet uit te keren als het bij de consument doorloopt... Er is immers geen sprake van een ernstige ziekte, bevestigt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-682.

De klager kreeg op 8 oktober 2017 last van buikkrampen, maagkrampen en diarree. Hij annuleerde zijn geplande reis en deed een beroep op zijn doorlopende reis- en annuleringsverzekering. Volgens de verzekeraar (Univé Schade) is een gastro-intestinale infectie, zoals de diagnose van de huisarts van de klager luidde, geen ernstige ziekte. Hij wees de claim af van 2.450 euro (het betrof een reis voor twee personen).

De Geschillencommissie in Uitspraak 2018-682: "Hoewel de Commissie begrijpt dat Consument in de gegeven omstandigheden liever niet wilde reizen, biedt de Verzekering geen dekking voor de kosten van annulering als geen sprake is van een ernstige ziekte, op basis waarvan annulering medisch gezien noodzakelijk is. De vordering van Consument moet daarom worden afgewezen."

De Commissie heeft mede in aanmerking genomen dat Consument niet direct en uit eigen beweging een arts heeft geraadpleegd naar aanleiding van zijn klachten.

 

 

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rob Goedhart - St. Geldbelangen 12 november 2018

Niet de ernst van de ziekte moet maatgevend zijn. Zeker niet als die niet gedefinieerd is. Maar de vraag was: kon je van iemand met deze ziekte verwachten dat hij op reis kon of niet. Opvallend: weer klacht 'op stukken' afgedaan. (Geen hoorzitting) Omdat het maar om een 'flutbedrag van € 2.500 gaat...???' En opvallend: weer Univé die aan het langste eind trekt. Was voor Geldbelangen bijna drie jaar geleden de aanleiding om bij Kassa aan de bel te trekken... https://kassa.bnnvara.nl/media/352453

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...