Doorlopend...

WC-papier via Pixabay

Een doorlopende annuleringsverzekering hoeft niet uit te keren als het bij de consument doorloopt... Er is immers geen sprake van een ernstige ziekte, bevestigt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-682.

De klager kreeg op 8 oktober 2017 last van buikkrampen, maagkrampen en diarree. Hij annuleerde zijn geplande reis en deed een beroep op zijn doorlopende reis- en annuleringsverzekering. Volgens de verzekeraar (Univé Schade) is een gastro-intestinale infectie, zoals de diagnose van de huisarts van de klager luidde, geen ernstige ziekte. Hij wees de claim af van 2.450 euro (het betrof een reis voor twee personen).

De Geschillencommissie in Uitspraak 2018-682: "Hoewel de Commissie begrijpt dat Consument in de gegeven omstandigheden liever niet wilde reizen, biedt de Verzekering geen dekking voor de kosten van annulering als geen sprake is van een ernstige ziekte, op basis waarvan annulering medisch gezien noodzakelijk is. De vordering van Consument moet daarom worden afgewezen."

De Commissie heeft mede in aanmerking genomen dat Consument niet direct en uit eigen beweging een arts heeft geraadpleegd naar aanleiding van zijn klachten.

 

 

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rob Goedhart - St. Geldbelangen 12 november 2018

Niet de ernst van de ziekte moet maatgevend zijn. Zeker niet als die niet gedefinieerd is. Maar de vraag was: kon je van iemand met deze ziekte verwachten dat hij op reis kon of niet. Opvallend: weer klacht 'op stukken' afgedaan. (Geen hoorzitting) Omdat het maar om een 'flutbedrag van € 2.500 gaat...???' En opvallend: weer Univé die aan het langste eind trekt. Was voor Geldbelangen bijna drie jaar geleden de aanleiding om bij Kassa aan de bel te trekken... https://kassa.bnnvara.nl/media/352453

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Geen recht op duurzaamheidskorting

Geen recht op duurzaamheidskorting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0894) De consument en zijn (inmiddels ex-)partner hebben in 2020 bij Florius een hypothecaire geldlening afgesloten met een rentevastperiode...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag...

Consument klaagt te laat over fout adviseur

Consument klaagt te laat over fout adviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0887) De consument heeft niet tijdig, nadat zij dit had moeten ontdekken, geklaagd over de door haar gestelde gebrekkige prestatie van de...

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0877) De consument heeft een beroep op de verzekering gedaan nadat zijn woonark is gezonken. De verzekeraar heeft dekking afgewezen, onder...