Eigenaar satellieten ziet sterretjes bij rechtbank
(Rechtspraak) Naar het oordeel van de rechtbank Zeeland-Wset-Brabant is de plaats van risico van de verzekering in Nederland gelegen en is de vrijstelling voor transportverzekeringen niet van toepassing op het deel van de verzekeringspremies waar de naheffingsaanslagen assurantiebelasting betrekking op hebben.
De inspecteur heeft aan belanghebbende voor elk van de jaren 2015 tot en met 2018 een naheffingsaanslag assurantiebelasting opgelegd (de naheffingsaanslagen). De nageheven assurantiebelasting bedraagt 932.719 euro (2015), 802.705 euro (2016), 403.620 euro (2017) en 3.830.741 euro (2018).
In de jaren 2015 tot en met 2018 (of een deel daarvan) waren vijf satellieten van [B.V.] verzekerd bij belanghebbende. Volgens de inspecteur ligt het risico van de verzekeringen in Nederland, omdat daar de vestiging ligt van de rechtspersoon/verzekeringnemer ( [B.V.] ) die het vermogensrisico op de satellieten loopt waarop de verzekering betrekking heeft. Die vestiging bevindt zich in het kantoorpand van [B.V.] in Den Haag. Dat Haagse kantoor(adres) staat ook expliciet vermeld in de polissen van de launch-verzekeringen en in-orbit-verzekeringen.
Transportverzekeringen zijn vrijgesteld van assurantiebelasting. Belanghebbende heeft zich op het standpunt gesteld dat in zijn geval alle premies onder deze vrijstelling moeten vallen. De rechtbank ziet het anders: "Doel en strekking van de transportvrijstelling brengen niet mee dat elke verzekering van een object dat zich verplaatst of wordt verplaatst onder de transportvrijstelling valt. Naar het oordeel van de rechtbank volgt uit de overgelegde verzekeringsdocumenten dat met de verzekeringen is verzekerd: het risico op een verminderde commerciële boekwaarde van de satellieten (als één geheel) als gevolg van de verminderde exploitatiemogelijkheid door schade aan de satellieten tijdens de commerciële levensduur. Uit de omstandigheid dat de satelliet na de lancering, gedurende haar levensduur en na afloop van haar levensduur als één geheel via de GEO-baan wordt getransporteerd naar haar eindbestemming, leidt de rechtbank af dat de satelliet en de payload na assemblage één object vormen. Er is daarom geen grond voor de door belanghebbende bepleite splitsing in platform en payload. Voor zover de satellieten (inclusief payload), na loskoppeling van de raket, in de ruimte worden verplaatst is die verplaatsing naar het oordeel van de rechtbank slechts bijkomstig aan de hoofdactiviteit: de exploitatie van die satellieten in de ruimte die alleen mogelijk is doordat de satellieten in een baan om de aarde draaien."
Vijf fasen
De lancering en exploitatie van de satellieten bestaat uit vijf fasen. Fase 1 betreft de 30 minuten waarin de lancering plaatsvindt en waarbij de satelliet zich op het launch-vehicle (de raket) bevindt. [B.V.] draagt zelf het schaderisico van de lancering (en dus niet de eigenaar van de raket)
Fase 2 betreft de fase waarbij de satelliet van de raket wordt gescheiden. Vervolgens vouwt de satelliet zijn zonnepanelen uit, die de elektromotoren van de satelliet van energie voorzien. In circa zes maanden bereikt de satelliet een tijdelijke GEO stationaire baan
Fase 3 betreft het testen. De bouwer van de satelliet bestuurt en test de satelliet. Zodra de testfase succesvol is afgerond, draagt de bouwer de besturing van de satelliet over aan [bedrijf] (kan ook pas in fase 4)
Fase 4 betreft de beweging van de tijdelijke naar de uiteindelijke GEO stationaire baan
Fase 5 betreft de eerste commerciële exploitatie. (Gedurende circa acht maanden dekt de launch-verzekering nog de vijfde fase. Daarna vindt dekking plaats onder de in-orbit-verzekering.)
.
Reactie toevoegen
Meer over
(Rechtspraak) a.s.r. moet alsnog bijna 140.000 aan verzekeringspenningen betalen aan een melkveebedrijf uit hoofde van de aansprakelijkheidsverzekering. De vergoeding...
(Rechtspraak) In deze procedure staat centraal de vraag of er dekking onder de polis bestaat voor de schade die is ontstaan doordat het dak van een gebouw van Marop...
Fout kost Univé en Marsh bijna twee miljoen
(Rechtspraak) De rechter laat Univé Stad en Land en Marsh ruim 1,8 miljoen euro vergoeden na een fout waardoor een bedrijf een deel van zijn verzekeringsdekking...
WAM-verzekeraar mag schade aan politieauto verhalen op wegrijder
(Rechtspraak) De WAM-verzekeraar zoekt verhaal op de verzekeringnemer voor de uitgekeerde schade aan een auto van de politie. De schade is ontstaan bij het klemrijden...
Geen terugwerkende kracht nieuwe polisvoorwaarden
(Rechtspraak) Uitleg van de polisvoorwaarden met het oog op externe advocaatkosten. Op grond van deze uitleg, wordt een hoger beroepsprocedure niet aangemerkt als...
Verzekeraar deed te laat onderzoek naar schending mededelingsplicht
(Rechtspraak) Het hof motiveert waarom de verzekeraar in dit geval na ontvangst van het claimformulier nader onderzoek had moeten doen naar de al dan niet nakomen...
Adviseur moet in zijn portemonnee graven na diefstal wiellader
(Rechtspraak) Eiser krijgt geen uitkering van zijn verzekeraar na diefstal van een wiellader, omdat de diefstal niet onder de dekking valt. Eiser spreekt zijn adviseur...
Adviseur die klant voor blok zette, moet 38.119 euro misgelopen voordeel vergoeden
(Rechtspraak) Wegens schending van de zorgplicht moet een adviseur een klant 38.119,34 aan schadevergoeding betalen, te vermeerderen met wettelijke rente vanaf 31...
Adviseur behoefde niet bedacht te zijn op pandemieuitsluiting voor 27 februari 2020
(Rechtspraak) De stelling van 4PM c.s. dat No Risk vanwege de berichtgeving over de verspreiding van het coronavirus eind januari 2020 ermee rekening had moeten...
Rechtbank volgt lijn Geschillencommissie Kifid
(Rechtspraak) De door eisers gevorderde vergoeding van de advies- en bemiddelingskosten wordt toegewezen. Eisers hebben volgens de Rechtbank Gelderland voldoende...