Eindevaluatie fileert Participatiewet

Bakker winkel via Pixabay

De invoering van de Participatiewet heeft nauwelijks geleid tot verhoging van de baankansen, zoals beoogd met de wet. Voor de grootste groep, de klassieke bijstandsgerechtigden, is er amper een verschil. Voor mensen die het recht op toegang tot de sociale werkvoorziening verloren, daalde de kans op werk. Voor jonggehandicapten met arbeidsvermogen stegen de baankansen. Hun inkomenspositie verslechterde echter en het gaat vaker om tijdelijk werk. Dit blijkt uit de eindevaluatie van de Participatiewet door het SCP.

De evaluatie brengt verschillende oorzaken in beeld voor deze resultaten: nieuwe, onbekende rol voor gemeenten, verkeerde aannames (zo is niet iedereen in staat om te werken), financiering (als gemeenten op uitkeringen besparen, mogen ze het restant houden en ook vrij besteden. Dit prikkelt gemeenten om hun inspanningen bewust te richten op de meest kansrijke groep binnen de totale doelgroep).

No-riskpolis

Gemeenten en werkgevers kunnen verschillende instrumenten inzetten om mensen naar werk te begeleiden, bijvoorbeeld proefplaatsing, jobcoach, loonkostensubsidie of no-riskpolis. Een meerderheid van de werkgevers is echter niet op de hoogte van het bestaan van deze instrumenten. De instrumenten zijn volgens werkgevers een voorwaarde om mensen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen, maar zijn op zichzelf niet voldoende om plaatsingen te realiseren. Voor een succesvolle match is namelijk de persoonlijke en continue inzet van alle betrokkenen in de volle breedte van het proces cruciaal.

Plannen van werkgevers voor een plaatsing lopen in de praktijk vaak stuk. Enerzijds wegens gebrek aan geschikte vacatures en anderzijds is het maken van de juiste match een zeer intensief, continu proces, waarbij veel werkgevers onderweg afhaken. Wanneer het wel lukt om mensen te plaatsen, betreft dit vooral mensen met lichamelijke beperkingen en met een relatief kleine afstand tot de arbeidsmarkt.

Verslechterde inkomenspositie voor jonggehandicapten

Met de invoering van de Participatiewet is de Wajong-regeling voor jonggehandicapten afgeschaft voor nieuwe instroom met arbeidsvermogen. Voor de invoering van de Participatiewet werkte 29 procent van de 18-jarige Wajongers in het derde jaar na instroom, terwijl dat sinds de invoering van de wet voor 18-jarige vergelijkbare jonggehandicapten vanaf 2015 38 procent is. Een toename dus, maar de inkomenspositie van jonggehandicapten is verslechterd. Ze werken vaak in deeltijd en steeds vaker via een tijdelijk contract. Jonggehandicapten in het doelgroepregister (Banenafspraak) zijn wel vaker duurzaam (langer dan een jaar) aan het werk.

De klassieke bijstandsgerechtigden zien de baankansen nauwelijks verhoogd sinds de invoering van de Participatiewet. Hun baankansen waren laag vóór invoering van de Participatiewet en zijn dat sindsdien ook gebleven. De kans om uit te stromen uit een bijstandsuitkering is eveneens maar iets gestegen. Ook voor deze doelgroep geldt onder andere: minder banen voor ten minste een jaar, minder vaste contracten, meer kleine banen tot 20 uur per week.

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Pleidooi voor basisregeling AOV voor alle werkenden

Pleidooi voor basisregeling AOV voor alle werkenden

Het Modern Werkenden Collectief pleit voor een financieel vangnet bij volledige en duurzame arbeidsongeschiktheid voor alle werkenden. De regeling zou er als volgt...

"WAB onwerkbaar voor de horeca"

"WAB onwerkbaar voor de horeca"

De Wet arbeidsmarkt in balans (WAB), ingegaan op 1 januari, is onwerkbaar voor de horeca. Aldus voorzitter Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland...

Factsheet nieuwe regels payrolling

Factsheet nieuwe regels payrolling

Het ministerie van Sociale Zaken heeft de factsheet 'WAB: payrolling - informatie voor inleners' gepubliceerd. De factsheet belicht de nieuwe regels die gelden sinds...

Maximale inkomensgrenzen in de huurtoeslag vervallen in 2020

Maximale inkomensgrenzen in de huurtoeslag vervallen in 2020

Vanaf 1 januari 2020 is de wijziging van de Wet op de huurtoeslag van kracht. In de wet komen de maximale inkomensgrenzen te vervallen waardoor de huurtoeslag...

Minister handhaaft spoor 1 verplichting eigenrisicodragers Ziektewet

Minister handhaaft spoor 1 verplichting eigenrisicodragers Ziektewet

Het ministerie van Sociale Zaken & Werkgelegenheid ziet geen reden de spoor 1 verplichting voor eigenrisicodragers in de Ziektewet te schrappen. Eigenrisicodragers...

Kabinet wil wetsvoorstel verplichte AOV zelfstandigen indienen voor zomer 2020

Kabinet wil wetsvoorstel verplichte AOV zelfstandigen indienen voor zomer 2020

Het kabinet streeft ernaar om voor de zomer van 2020 een voorstel naar de Kamer te sturen inzake een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen....

Belastingdienst noemt financiële tegemoetkoming loondoorbetalingskosten onuitvoerbaar

Belastingdienst noemt financiële tegemoetkoming loondoorbetalingskosten onuitvoerbaar

De Belastingdienst vindt de door minister Koolmees aangekondigde financiële tegemoetkoming loondoorbetalingskosten onuitvoerbaar. Koolmees wil nu de gedifferentieerde...

Verbond steunt campagne MKB verzuim-ontzorgverzekering

Verbond steunt campagne MKB verzuim-ontzorgverzekering

"Loondoorbetaling bij ziekte. Daar wil je niet ziek van zijn!" Met die slogan lanceert MKB-Nederland de campagne 'Beter Geregeld' om ondernemers in het midden-...

Stappenplan RI&E

Stappenplan RI&E

(door Adfiz, Partner VVP) De adviseur kan de Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) gebruiken als startpunt voor een goed adviesgesprek met de ondernemer...

Mooie kans voor adviseurs

Mooie kans voor adviseurs

(door Angelo Wiegmans, Bedrijf Plus) Vers van de pers: de MKB verzuim-ontzorg-verzekering. Voor veel werkgevers zal de tijd tekort zijn om nu al voor dit product...