“Fijnmazige gemiddelden belachelijk”

Sandra Molenaar 2022

De Consumentenbond noemt de weg die minister Kaag bewandelt bij actieve provisietransparantie belachelijk. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Het is schijntransparantie, waar consumenten niets aan hebben. Er bestaat geen gemiddelde consument en consumenten betalen ook geen gemiddelde premie.

“Consumenten hebben het recht te weten hoeveel provisie hun tussenpersoon opstrijkt. In duidelijke cijfers. In euro’s. Die informatie hebben ze nodig om de bemiddelaar aan te kunnen spreken op de diensten die hij levert. Het is dan ook bijzonder teleurstellend dat de minister tussenpersonen de ruimte wil geven die informatie te verdoezelen.”

Uit onderzoek van de Consumentenbond “blijkt dat consumenten die een schadeverzekering afsluiten, precies willen weten hoeveel provisie hun tussenpersoon hiervoor ontvangt. 85,5 procent wil dat de bemiddelaar hen daarover informeert, zonder dat ze daar om hoeven te vragen”. 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Anton - Koopman Consultancy 12 juli 2022

De Consumentenbond neemt graag stelling en anderen de maat. Maar hoe integer zijn de leden van deze organisatie zelf? Google even op 'Bondsraad ontslaat leden en het dossier Energieflex'. Een dossier over het lekken van interne documenten, het weigeren van medewerking en het verdienen aan de eigen leden, wat een winst van 1 miljoeneuro opleverde. Tja Mw. Molenaar u spreekt over schijntransparantie, maar ik heb het liever over schijnheilig.

Marco Weijs - Finzicht BV 5 juli 2022

Consumenten hebben dat recht al! Maar zelden gebruiken ze dat recht. Als men er naar vraagt dient de adviseur provisie transparant over te zijn, naar dat is al een tijdje zo! Dat de consumentenbond dit roept is begrijpelijk om zo hun eigen winkel beter te kunnen positioneren. En hoezo kan de consument daar zelf niet om vragen? Ik denk dat de consument te veel verwent is en alles op een presenteerblaadje wil hebben i.p.v. zelf iets uit te zoeken en een oordeel te vellen. Maar dat is wat er volgens mij vooral mis is, gemakzucht. Waarom moeite doen? Consument anno 2022 " alles zal u aangereikt worden"

Paul Schoo - Platter-Schoo 5 juli 2022

Verdoezelen? Wordt eens een keer wakker en blijf niet hangen in de vorige eeuw. Wij hebben een vergunningstelsel wat de intregiteit waarborgt. We hebben ook een eed afgelegd. Wordt het niet eens tijd om als Concurentie Bond het nut van onze beroepsgroep voor deze samenleving te onderkennen?

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 4 juli 2022

"opstrijkt" "aanspreken op de diensten die hij levert" "informatie verdoezelen" Het is geen positief volkje bij de consumentenbond. De praktische vraag hoe aan te geven hoeveel de provisie dan is als je nog niet weet welke producten en van welke verzekeraar een klant gaat afnemen heb ik nog niet helder beantwoord gezien. Daarbij leg ik zelf mijn netto tarief altijd uit met de uitleg dat ik de 20-25% provisie over de premie niet ontvang, maar dat die bij mij is vervangen voor een vast tarief, dat zowel hoger als lager kan zijn dan de provisiebeloning. Geen klant die dan wil weten hoeveel het dan was geweest met provisiebeloning. Die 85% die het wil weten zal denk ik geen collega herkennen, niemand vraagt ernaar.

Consumentenbond: Woekerpolisdeal Allianz onacceptabel

Consumentenbond: Woekerpolisdeal Allianz onacceptabel

De overeenkomst tussen Allianz en enkele claimorganisaties over woekerpolissen, krijgt forse kritiek van de Consumentenbond en Stichting AllianzDINPlanDupe. De Consumentenbond...

Banken: liever transparantie dan provisieverbod in zakelijke markt

Banken: liever transparantie dan provisieverbod in zakelijke markt

Banken zien liever provisietransparantie dan een provisieverbod in de zakelijke markt. Dat schrijven zij in hun reactie op de inmiddels gesloten consultatie 'Effectiviteit...

"Vergoeding rabo kan oplopen tot 28% van premie"

"Vergoeding rabo kan oplopen tot 28% van premie"

Het bedrag dat Interpolis-klanten betalen voor de dienstverlening van Rabobank kan volgens de Consumentenbond oplopen tot 28 procent van de kale verzekeringspremie....

Consumentenbond sommeert ASR

Consumentenbond sommeert ASR

ASR is door de Consumentenbond gesommeerd om alle gedupeerden met een woekerpolis genaamd Waerdye redelijk te compenseren en niet alleen de klanten waarmee ASR een...

"vertrouwensmonitor banken schiet tekort"

"vertrouwensmonitor banken schiet tekort"

Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond roepen banken op om hun volledige eigen Klantbelang Centraal (KBC) score bekend te maken. "Die geeft veel meer inzicht...

Consumentenbond prijst Woonlastenverzekering Credit Life

Consumentenbond prijst Woonlastenverzekering Credit Life

De Consumenten noemt de Woonlastenverzekering van Credit Life International, die samen met Callas op de markt wordt gebracht, de beste in Nederland. Volgens de Consumentenbond...