“Fijnmazige gemiddelden belachelijk”
De Consumentenbond noemt de weg die minister Kaag bewandelt bij actieve provisietransparantie belachelijk. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Het is schijntransparantie, waar consumenten niets aan hebben. Er bestaat geen gemiddelde consument en consumenten betalen ook geen gemiddelde premie.
“Consumenten hebben het recht te weten hoeveel provisie hun tussenpersoon opstrijkt. In duidelijke cijfers. In euro’s. Die informatie hebben ze nodig om de bemiddelaar aan te kunnen spreken op de diensten die hij levert. Het is dan ook bijzonder teleurstellend dat de minister tussenpersonen de ruimte wil geven die informatie te verdoezelen.”
Uit onderzoek van de Consumentenbond “blijkt dat consumenten die een schadeverzekering afsluiten, precies willen weten hoeveel provisie hun tussenpersoon hiervoor ontvangt. 85,5 procent wil dat de bemiddelaar hen daarover informeert, zonder dat ze daar om hoeven te vragen”.
Reactie toevoegen
Reacties
Anton - Koopman Consultancy 12 juli 2022
De Consumentenbond neemt graag stelling en anderen de maat. Maar hoe integer zijn de leden van deze organisatie zelf? Google even op 'Bondsraad ontslaat leden en het dossier Energieflex'. Een dossier over het lekken van interne documenten, het weigeren van medewerking en het verdienen aan de eigen leden, wat een winst van 1 miljoeneuro opleverde. Tja Mw. Molenaar u spreekt over schijntransparantie, maar ik heb het liever over schijnheilig.
Marco Weijs - Finzicht BV 5 juli 2022
Consumenten hebben dat recht al! Maar zelden gebruiken ze dat recht. Als men er naar vraagt dient de adviseur provisie transparant over te zijn, naar dat is al een tijdje zo! Dat de consumentenbond dit roept is begrijpelijk om zo hun eigen winkel beter te kunnen positioneren. En hoezo kan de consument daar zelf niet om vragen? Ik denk dat de consument te veel verwent is en alles op een presenteerblaadje wil hebben i.p.v. zelf iets uit te zoeken en een oordeel te vellen. Maar dat is wat er volgens mij vooral mis is, gemakzucht. Waarom moeite doen? Consument anno 2022 " alles zal u aangereikt worden"
Paul Schoo - Platter-Schoo 5 juli 2022
Verdoezelen? Wordt eens een keer wakker en blijf niet hangen in de vorige eeuw. Wij hebben een vergunningstelsel wat de intregiteit waarborgt. We hebben ook een eed afgelegd. Wordt het niet eens tijd om als Concurentie Bond het nut van onze beroepsgroep voor deze samenleving te onderkennen?
Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 4 juli 2022
"opstrijkt" "aanspreken op de diensten die hij levert" "informatie verdoezelen" Het is geen positief volkje bij de consumentenbond. De praktische vraag hoe aan te geven hoeveel de provisie dan is als je nog niet weet welke producten en van welke verzekeraar een klant gaat afnemen heb ik nog niet helder beantwoord gezien. Daarbij leg ik zelf mijn netto tarief altijd uit met de uitleg dat ik de 20-25% provisie over de premie niet ontvang, maar dat die bij mij is vervangen voor een vast tarief, dat zowel hoger als lager kan zijn dan de provisiebeloning. Geen klant die dan wil weten hoeveel het dan was geweest met provisiebeloning. Die 85% die het wil weten zal denk ik geen collega herkennen, niemand vraagt ernaar.
Cas Verhage (Nh1816): “Rode kaart voor nieuw plan provisietransparantie”
In een boodschap aan adviseurs geeft directeur Cas Verhage van Nh1816 de rode kaart aan het nieuwste plan inzake provisietransparantie: nominaal per product per...
Nieuw voorstel provisietransparantie is "stap in richting die Verbond voor staat"
"Met dit voorstel wordt een stap gezet in de richting die het Verbond voor staat." Aldus algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars in...
Provisietransparantie: minister wijkt in debat niet van nieuwe lijn
Minister Hoekstra komt vooralsnog niet terug op actieve nominale provisietransparantie per product per persoon. Dat bleek tijdens het debat Financiële markten...
CFD: "Onverwachte draai minister onbegrijpelijk"
Onbegrijpelijk. Zo noemt CFD de "onverwachte draai van de minister in het dossier ‘actieve provisietransparantie schadeverzekeringen’". CFD vraagt van...
Adfiz: “Koerswijziging bij provisietransparantie onverstandig”
Adfiz noemt de koerswijziging van minister Hoekstra bij provisietransparantie onverstandig. De organisatie hoopt dat de Tweede Kamer zich nog kritisch zal opstellen. Adfiz-directeur...
Provisietransparantie: AFM en Consumentenbond krijgen hun zin
Minister Hoekstra laat bij actieve provisietransparantie de oren hangen naar AFM, Consumentenbond en Verbond van Verzekeraars. Hij komt terug van het idee dat hij...
Actieve provisietransparantie nominaal en per product per persoon
De actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen wordt nominaal en geldt per product per persoon. Aldus minister Hoekstra. De minister: "Ik ben mij bewust...
CFD: "Hoogste tijd dat intermediairverzekeraars daad bij woord voegen"
CFD-voorzitter Edwin Herdink noemt het de hoogste tijd dat intermediairverzekeraars de daad bij het woord voegen. Dit in een reactie op het voornemen van minister...
Adfiz: "Wie wordt er echt geholpen met deze draai van de minister?"
"Het oorspronkelijke voorstel is verstandig en evenwichtig", benadrukt Adfiz in reactie op de draai inzake provisietransparantie die minister Hoekstra maakt (zie...
Provisietransparantie: exacte bedragen moeten worden getoond
Bij de provisietransparantie schadeverzekeringen wil minister Hoekstra dat exacte bedragen getoond gaan worden. De minister: "Mijn voorstel om verzekeringnemers...