Financiële consument moet voorop staan in campagne

Bart Combée

"De financiële consument verdient een centrale plaats in deze verkiezingen." Deze conclusie trekt Bart Combée, directeur Consumentenbond na het debat dat de bond organiseerde met acht financieel woordvoeders van politieke partijen. Tijdens het debat werd gesproken over onder meer het belastingstelsel, het provisieverbod en het vertrouwen van consumenten in de financiële sector.

De Consumentenbond had drie oudgedienden en vijf nieuwkomers bereid gevonden om deel te nemen aan het debat in Sociëteit De Witte in Den Haag. Mark Harbers (VVD), Henk Nijboer (PvdA) en Wouter Koolmees (D66) kruisten de degens met Ewald Engelen (Partij voor de Dieren), Evert-Jan Slootweg (CDA), Jonne Arnoldussen (Groen Links), Mahir Alkaya (SP) en Rob de Brouwer (50Plus). Zij reageerden en drie stellingen waarover 7000 consumenten eerder hun mening hadden gegeven bij de Consumentenbond.

 

Niet dienstbaar genoeg
Consumenten merken niet dat financieel dienstverleners zich dienstbaarder opstellen. Meer dan de helft van de panelleden heeft niet het idee dat hun belang centraal staat en een derde zegt dat diens bank zich zelfs minder dienstbaar opstelt. De woordvoerders van de politieke partijen vinden allen dat er inderdaad nog veel te verbeteren valt aan de cultuur in sector en bestaande consumentenbescherming zoals het provisieverbod moet zeker niet worden afgeschaft. Daarnaast pleitte een groot aantal van de partijen voor verhoging van de buffers die moeten voorkomen dat banken in de problemen komen in tijden van crisis.


Versimpeling belastingstelsel
Het tweede deel van het debat ging over de stelling 'De burger staat niet centraal in het belastingstelsel, maar wordt gewantrouwd'. Ondanks uiteenlopende meningen over onder meer het inzetten van belastingen om bepaalde maatschappelijke veranderingen teweeg te brengen was iedereen uiteindelijk voorstander van het versimpelen van de belastingen voor de burger.


Herstel en afwikkeling verzekeraars
De laatste discussie betrof een wetsvoorstel dat bij de Raad van State ligt en daardoor nog aan de kandidaat-Kamerleden moet worden voorgelegd. De Consumentenbond vreest voor een deel in dat wetsvoorstel waarin staat dat polishouders aandeelhouders worden als een verzekeraar in zwaar weer komt.
Volgens de aanwezige politieke partijen is de vrees van de Consumentenbond ongegrond omdat volgens hen de wet ‘Herstel en afwikkeling verzekeraars’ juist consumenten veel beter zal beschermen bij een eventueel faillissement van een verzekeraar. Volgens Combée gaat de De Consumentenbond hier nadrukkelijk op letten bij de behandeling van het wetsvoorstel in de nieuwe Tweede Kamer na de verkiezingen.

 

Reactie toevoegen

 
Consumentenbond lanceert Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan

Consumentenbond lanceert Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan

De Consumentenbond heeft de Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan gelanceerd. Met de scan regelt de consument op één plek advies, offertes en installatie....

Consumentenbond: grote verschillen tussen inzittendenpolissen

Consumentenbond: grote verschillen tussen inzittendenpolissen

Meerdere aanbieders van een schadeverzekering inzittenden (SVI) dekken een whiplash en psychische klachten niet zonder bewijs of doktersverklaring. Ook zijn huisdieren...

Consumentenbond pleit voor transparantie kapitaalverzekeringen

Consumentenbond pleit voor transparantie kapitaalverzekeringen

Sandra Molenaar, algemeen directeur van de Consumentenbond, zal op 27 januari in de Tweede Kamer pleiten voor meer transparantie bij kapitaalverzekeringen. Zij leidt...

ING sluit akkoord met Consumentenbond over compensatie te hoge rentes

ING sluit akkoord met Consumentenbond over compensatie te hoge rentes

Klanten van ING die in het verleden te veel rente betaalden over hun consumptief krediet, krijgen het te veel betaalde geld terug. De Consumentenbond en ING zijn...

Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Schadevrije jaren kunnen per 1 januari na overlijden worden overgedragen aan de achtergebleven partner en verdeeld worden onder ex-partners na een scheiding. Ook...

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz gaat het gesprek aan met de Consumentenbond, die stelt dat serviceabonnementen van hypotheekadviseurs vaak gebakken lucht zijn. Adfiz: "De Consumentenbond...

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat op pagina 51 t/m 53 een artikel genaamd: Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen...

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

De serviceabonnementen die veel hypotheekadviseurs bij het afsluiten van een hypotheek verkopen, stellen niets voor. Dat stellen de Consumentenbond en Ikbenfrits...

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Verschillende reisaanbieders adviseren reisverzekeringen die reizen naar oranje gebieden niet dekken. Dat stelt de Consumentenbond. De bond: “Zo blijkt...