Florius laat consument door ‘groene bril’ naar mogelijke nieuwe woning kijken
Met een campagne wil Florius bereiken dat consumenten door een ‘groene bril’ kijken wanneer zij een woning gaan bezichtigen. Karin Polman, directeur van Florius: “‘Groener wonen’ is een noodzaak geworden, niet alleen voor de huiseigenaren, ook voor het leefbaar houden van onze planeet.Naast de geijkte zaken waar huizenkijkers meestal op letten, zoals de staat van het onderhoud en de uitbouwmogelijkheden, wil Florius daarom de duurzame mogelijkheden onder de aandacht brengen. Daarom is het goed om hier al tijdens de bezichtigingen rekening mee te houden. Adviseurs kunnen potentiële huizenkopers wijzen op de factoren die van invloed zijn op de duurzaamheid van een woning. Wanneer consumenten op deze manier naar een huis kijken, kan de adviseur zijn klant daar vervolgens in ondersteunen bij het gesprek over de financiering van de woning.”
Eén van de belangrijkste factoren die van invloed zijn op de duurzaamheid, is het bouwjaar van de woning. Woningen gebouwd voor de jaren ’70 zijn niet tot amper geïsoleerd, terwijl vanaf de tweede helft van de jaren ‘70 allerlei vormen van isolatie werden aangebracht in nieuw gebouwde huizen. Denk daarbij aan dubbelglas en aan vloer- en dakisolatie. Wanneer consumenten een huis willen gaan kopen, is met name door dakisolatie veel winst te behalen. Warmte stijgt namelijk op, dus een goed geïsoleerd dak houdt warmte vast.
Reactie toevoegen
(Redactie in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Er komen steeds meer kaders voor duurzaam advies, kijk bijvoorbeeld naar het energielabel dat afgelopen januari...
Pluk eerst het laaghangende fruit
(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) Verduurzaming, aldus Paul Burger (Ideële Verzekeringen), is belangrijk “omdat we de wereld te leen hebben. Omdat...
Adviesproces aan klanten verduurzamen
(Kees Dullemond, INSVER, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Naast de advisering op financieel gebied verbreedt de adviseur zijn werkterrein door de ESG-richtlijnen...
(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat...
Florius ziet aanvragen Verduurzaam Hypotheek stijgen
Florius ziet het aantal aanvragen voor de vernieuwde Florius Verduurzaam Hypotheek (FVH) toenemen. Ook de interesse in hypotheekaanvragen met Energie Besparende...
Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s
Een aanzienlijk deel van de huiseigenaren verwacht dat verzekeraars de kosten betalen als hun woning schade oploopt door funderingsproblemen of overstroming. Dat...
Goede adviezen moeten goed blijven
(Rubriek 'Duurzaam advies in praktijk' in VVP 1-2024) “Financieel advies speelt op verschillende manieren een rol in de samenleving – nu en in de toekomst...
"Concrete acties om te verduurzamen ontbreken in de financiële sector"
Hoewel het bewustzijn in de financiële sector over duurzaamheid toeneemt, blijft actie uit. Dit blijkt onderzoek van Cognizant en Oxford Economics. Volgens...
Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen
"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...
Verkort (eenvoudiger) hypotheekadvies voor verduurzaming
Woningeigenaren die hun hypotheek willen verhogen voor de verduurzaming van hun woning, kunnen gebruik maken van een verkort (eenvoudiger) advies voor de financiering...