Florius laat consument door ‘groene bril’ naar mogelijke nieuwe woning kijken
Met een campagne wil Florius bereiken dat consumenten door een ‘groene bril’ kijken wanneer zij een woning gaan bezichtigen. Karin Polman, directeur van Florius: “‘Groener wonen’ is een noodzaak geworden, niet alleen voor de huiseigenaren, ook voor het leefbaar houden van onze planeet.Naast de geijkte zaken waar huizenkijkers meestal op letten, zoals de staat van het onderhoud en de uitbouwmogelijkheden, wil Florius daarom de duurzame mogelijkheden onder de aandacht brengen. Daarom is het goed om hier al tijdens de bezichtigingen rekening mee te houden. Adviseurs kunnen potentiële huizenkopers wijzen op de factoren die van invloed zijn op de duurzaamheid van een woning. Wanneer consumenten op deze manier naar een huis kijken, kan de adviseur zijn klant daar vervolgens in ondersteunen bij het gesprek over de financiering van de woning.”
Eén van de belangrijkste factoren die van invloed zijn op de duurzaamheid, is het bouwjaar van de woning. Woningen gebouwd voor de jaren ’70 zijn niet tot amper geïsoleerd, terwijl vanaf de tweede helft van de jaren ‘70 allerlei vormen van isolatie werden aangebracht in nieuw gebouwde huizen. Denk daarbij aan dubbelglas en aan vloer- en dakisolatie. Wanneer consumenten een huis willen gaan kopen, is met name door dakisolatie veel winst te behalen. Warmte stijgt namelijk op, dus een goed geïsoleerd dak houdt warmte vast.
Reactie toevoegen
Sterke stijging gebruik ISDE voor verduurzaming
In de eerste helft van 2023 werd ruim 115.000 keer een Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE) verstrekt aan woningeigenaren: bijna anderhalf...
Toename gebruik Nationaal Warmtefonds bij lage en middeninkomens
Het aantal woningeigenaren met lage inkomens die hun woning energiezuinig maken met behulp van Nationaal Warmtefonds is aanzienlijk gestegen. Dat blijkt uit de monitor...
(Blog door Dirk Kooiman, Kooiman-Advies) Ik kan alle advieskantoren van harte aanbevelen om de duurzame ontwikkelingen nauwlettend te volgen. Het raakt iedereen...
Karin Polman: "Hollandse blue zones"
"Mensen in blue zones doen veel samen, verbouwen deels hun eigen voedsel en hebben taken die bijdragen aan de gemeenschap. Met andere woorden: ze hebben een reden...
Grootbanken pleiten voor klimaatlabel
Er moet een uniform klimaatlabel ontwikkeld worden dat ervoor zorgt dat potentiële huizenkopers klimaatrisico’s meenemen in hun aankoopbeslissing. Dat...
Wijzigingen hypotheken 2024 en impact op betaalbaarheid
(Lindenhaeghe in Ken je vak! in VVP 1-2024) Jaarlijks wordt de Tijdelijke regeling hypothecair krediet (Trhk) op een aantal punten gewijzigd. In dit artikel zullen...
Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"
Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...
ING gaat niet in op eis Milieudefensie
"Van het ene op het andere moment helemaal stoppen met de financiering van olie en gas isvolgens ons niet de juiste aanpak." Aldus ING in een brief aan Milieudefensie,...
Eerste Kamer stemt tegen afbouw salderingsregeling
De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel om de salderingsregeling voor kleinverbruikers af te bouwen, verworpen. Het kabinet wilde de salderingsregeling vanaf...
BrightPensioen B Corp gecertificeerd
BrightPensioen is B Corp gecertificeerd. De B Corp community (de B staat voor ‘benefit for all’) bestaat uit bedrijven die zich actief inzetten ten goede...