FvA organiseert hybride event: adviseren en ethiek

FvActueel 19 mei 2022

De Federatie van Assurantieclubs organiseert samen met de assurantieclubs op 19 mei een hybride evenement met als onderwerp ‘#FvActueel: adviseren en ethiek’.

Voorzitter van de Federatie, Bert Sonneveld, ontvangt Eveline Ruinaard, voorzitter van de Geschillencommissie bij Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid), en Joram Verstoep, advocaat bij Wieringa Advocaten. Na ongeveer een uur zal de discussie verder gaan bij iedere club.

Dit evenement bestaat uit een webinar én bijeenkomsten in het land. Vanuit het land wordt vanaf 18:30 uur naar het webinar gekeken en de regionale invulling volgt daarna. Bert Sonneveld: “Zo brengen we het mooiste van twee werelden samen. Enerzijds zetten we met goede sprekers een hoogwaardig introductie van het onderwerp en een discussie neer. En anderzijds spreken leden in het land met elkaar door over eigen dilemma’s. Door het netwerken per regio komt ook de gezelligheid weer terug. De kilte van het online ontmoeten zal niet gemist worden”.

In het hybride evenement worden onderstaande vragen/onderwerpen behandeld:

  • Hoe zit het – ook alweer – met de zorgplicht in het algemeen?
  • Wat is ethiek?
  • Wat zijn – voor adviseurs – de belangrijkste geschreven en gemaakte regels?
  • Waarom zijn de ongeschreven regels (waarden en normen) belangrijk?
  • Hoe neem je de verantwoordelijkheid voor je eigen handelen?
  • … en wat als (al je) concullega’s dat niet doen?
  • Wat kunnen we leren van uitspraken van het Kifid?

Dilemma’s uit de praktijk zullen kijkers uit het land – via hun assurantieclub – voorleggen aan het panel.

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Geen recht op duurzaamheidskorting

Geen recht op duurzaamheidskorting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0894) De consument en zijn (inmiddels ex-)partner hebben in 2020 bij Florius een hypothecaire geldlening afgesloten met een rentevastperiode...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag...

Consument klaagt te laat over fout adviseur

Consument klaagt te laat over fout adviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0887) De consument heeft niet tijdig, nadat zij dit had moeten ontdekken, geklaagd over de door haar gestelde gebrekkige prestatie van de...